0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Förstår inte vad 25fOCUS menar. Om VP struntar i att värma vv så borde den ju ha mer tid till att värma huset. Den kommer ju bara strunta i att värma vvb manteln.Sätt en potentiometer istället för vv tempgivaren och skruva bara på den tills vp visar 70 grader vv eller något annat trevligt. Koppla ur periodisk vv höjning.
Att inte förstå, förstår jag inte. är det inte en tank i tanken och den värms till VV-temp. Frågan blir då om inte VV-tanken värmer manteln till viss del då, klart det är varmt i VV-tanken i topp och svalnar i botten, tillsammans med värmevattnet. Stängs VV av eller ändras, påverkar det även värmen som VP ska göra. Är då VV-tanken sval eller avstängd så måste mer VV göras, för att kompensera ett avgående värmetillskott från VV-tanken. Det är inte någon isolering mellan VV-tank och mantell.
Okej. Tack tänkte typ om det finns någon inställning i panelen som blockerar vv. Eller om man kan bygga något. Jag skulle kunna dra ett rör direkt från växelventilen till acktanken om det är bättre.. en kollega till mig har 4st u-pipes paneler på taket och värmer 750liter acktank från vårkanten till september. Överskottet skjuter han i sin pool. Mitt överskott ska in i en värmeväxlare på brainledningen