Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vevor dieselvärmare experiment  (läst 1453 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1396
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
Vevor dieselvärmare experiment
« skrivet: 30 december 2024, 17:19:46 »
Flyttar denna tråd ifrån GDS IOM ingen respons…. Hoppas att det finns fler här som kan räkna på effekt osv… Experimentet går ut på att nyttja en 5 kW dieselvärmares avgaser för att få ut lite till effekt…

Har experimterat innan med ett radelement. Men tyvärr verkar det som om att dimensionen in i elementet var för tight så värmaren slog av/skickade felmeddelande!

Idag testade jag med raka rör dvs ett ca 40mm rör ca 3 meter. Fick siffror på runt 180 c vid inloppet o ca 35c vid utloppet!

Har en tanke på att svetsa ihop ett element bestående av grova rör i en slinga. Frågan är om det finns något fiffigare sätt o nyttja överskottsenergin?
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4246
  • Karma +3/-1
SV: Vevor dieselvärmare experiment
« Svar #1 skrivet: 30 december 2024, 22:17:03 »
Jag är inte för den typen av projekt, förr tyckte jag sånt var roligt, men idag ser jag det som sånt man kastar ut pga något oförutsedd nackdel före det betalt sig.

Dock har den ett visst nöddriftsvärde, jämfört med värmepump.

En nackdel jag sett är att det är jättehöga emissioner från dem trots avgaserna ute. Såg det på ett videoklipp för något år sedan. Så man bör inte vistas i utrymmet när den går.

En till nackdel är att det är mycket vattenånga som kondenseras från avgaserna. En tank med kopparlinga i ackumulatortank kanske hade varit något? Om avgaserna är sura så kommer inte en kopparslinga hålla länge heller, vet inte detta. Något skulle i alla fall bryta ner en järnradiator ganska snabbt sa en videoskapare med en rimlig anledning jag inte minns. Bilavgasrör rostar inte direkt upp inifrån, så man kan ju undra vad som är sant, även om det inte är samma typ av förbränning.

Luftvärmepump är bättre om det är till daglig drift.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2740
  • Karma +6/-1
SV: Vevor dieselvärmare experiment
« Svar #2 skrivet: 31 december 2024, 07:41:04 »
Avgaserna är ju mycket mindre korrosiva nu än förr, i och med att så gott som allt svavel är borta ur dieselbränslet nuförtiden. På 70-80-talet med dess svavelhaltiga diesel (och ännu mer svavelhaltiga eldningsolja) fick man ju räkna med någon % svavelsyra i kondensvattnet från avgaserna.  Den enda syra man behöver räkna med idag är kolsyra (alltså koldioxid löst i vatten).

Om värmeväxlaren är så korrosionstålig att man inte behöver undvika att vattenångan i avgaserna kondenserar i den, så är det till stor fördel för verkningsgraden. En hel del av värmeenergin i rökgaserna ligger ju i vattenångan och man måste kondensera ut den för att dra nytta av vattnets ångbildningsentalpitet. Se bara till att kondensvattnet kan rinna ut fritt så det inte riskerar att bli "vattenlås" någonstans på vägen.

Ett gott råd är i alla fall att köra värmaren på mackdiesel av god kvalitet, helst HVO. Och INTE köra den på slattar av okänt ursprung ur någon uråldrig villaoljetank, skum kanske insmugglad diesel eller liknande.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1396
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
SV: Vevor dieselvärmare experiment
« Svar #3 skrivet: 31 december 2024, 12:59:11 »
Tack för era svar tummenupp

Kör på blankdiesel men har/hade en liten plan på att prova köra på 40-50% spillolja IOM att det finns gott om det ::)

Får väl sätta en ballofix på lägsta punkten för att kunna tömma systemet.
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5247
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vevor dieselvärmare experiment
« Svar #4 skrivet: 31 december 2024, 16:50:54 »
Tack för era svar tummenupp

Kör på blankdiesel men har/hade en liten plan på att prova köra på 40-50% spillolja IOM att det finns gott om det ::)

Får väl sätta en ballofix på lägsta punkten för att kunna tömma systemet.
Gammal spillplja renas bäst med att göra en kolonn,  Ett rör/burk med lock, en gammal metallhink med lock. En tappkran ca 10  cm från botten för att tappa ur olja, en tappkran vid botten för att tappa ur skiten.
Då är verkningen enligt text. Skitig olja tömms i till nästa fullt, locket på vänta i någta dygn så kommer alla skitpartiklar att sjunka till botten. Bara lyfta locket och kika. Den olja som tappas en bit upp är klar och fin samt går utmärkt att använda som smörjmedel eller bränna. Är det större mängder så blir att använda ett tomt oljefat 200 liters som öppnats i ena änden, tar lite längre tid för skiten att skjunka bara. Det går bra att fylla på lite då och då, men vänta så inte det skitiga åker med ut, vid tapp av ren olja.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1396
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
SV: Vevor dieselvärmare experiment
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2025, 20:51:15 »
Igår lyckades mitt experimenterande tummenupp Hittade i mina gömmor ett element med större inlopp/utlopp! IOM låg temperatur av avgaserna efter passage genom elementet så planerar jag att använda en pem slang som avgasslang ut genom väggen i garaget. Tanken är att ha en liten lutning på slangen för att bli av med ev kondens.

Har ännu inte mätt temperaturen på elementet under drift men tror inte katterna vill gosa uppepå IOM lite för varmt :)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2740
  • Karma +6/-1
SV: Vevor dieselvärmare experiment
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2025, 22:24:28 »
Gammal spillplja renas bäst med att göra en kolonn,  Ett rör/burk med lock, en gammal metallhink med lock. En tappkran ca 10  cm från botten för att tappa ur olja, en tappkran vid botten för att tappa ur skiten.
Då är verkningen enligt text. Skitig olja tömms i till nästa fullt, locket på vänta i någta dygn så kommer alla skitpartiklar att sjunka till botten. Bara lyfta locket och kika. Den olja som tappas en bit upp är klar och fin samt går utmärkt att använda som smörjmedel eller bränna. Är det större mängder så blir att använda ett tomt oljefat 200 liters som öppnats i ena änden, tar lite längre tid för skiten att skjunka bara. Det går bra att fylla på lite då och då, men vänta så inte det skitiga åker med ut, vid tapp av ren olja.

Nja, det kan fungera om det rör sig om begagnade oblandade mineraloljor (typ transmissionsoljor, industriella smörjoljor, hydrauloljor mm). Men så gott som all bilmotorolja har sedan över 60 år tillbaka haft tillsatser (detergents på utrikiska) för att hålla sotpartiklar och annan smuts flytande i oljan, så de inte ska få chansen att sedimentera eller sätta sig som tjocka beläggningar i motorns vevhus. Och det innebär också att avlagringarna aldrig sjunker till botten, hur länge sådan spillolja än får stå för dekantering.

Enda rimliga chansen att rena motor-spillolja är numera att använda elektrostatfilter, men den reningen förstör en hel del av oljans goda motoroljeegenskaper i och med att viktiga tillsatser också fastnar i elektrostatfiltret. Den renade oljan bör dock kunna duga för allmän smörjning i andra sammanhang.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +1/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Vevor dieselvärmare experiment
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2025, 15:05:20 »
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1396
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
SV: Vevor dieselvärmare experiment
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2025, 12:49:32 »


Skön snubbe :) plus att jag får mersmak o testa vidare! Mitt problem är att jag huserar i ett oisolerat mindre garage för tillfället. Så jag eldar ju verkligen för kråkorna ::). Men samtidigt kan det ju vara skönt o få lite värme på arbetsytor osv…. Jag vet det finns byggfläktar oxå ;) Nästa steg blir väl att prova dryga ut dieseln med lite spillolja. Man är väl miljömedveten o vill minska transporter o tänka på kretsloppet! 8)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2740
  • Karma +6/-1
SV: Vevor dieselvärmare experiment
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2025, 20:29:31 »
Tänk dock på ursprunget till spilloljan och vem eller vad som kommer att andas in rökgaser och sot.

Förr i tiden varnade man för att elda motor-spillolja för att den ofta innehöll tungmetaller - dels fanns det ju rester av giftiga blyföreningar från blyad bensin i all spillolja från bensinmotorer, och dels hade forna tiders motorer ofta tungmetallhaltiga legeringar (t ex babbits) i glidlagren. Rester av lagermetall kunde komma ner i oljan i synnerhet om något lager hade skurit ihop eller någon gång varit på gränsen till att skära. Motortillverkarna gick dock över till andra slags, ofta aluminiumbaserade lagermetaller, under 70-80-talet (t ex hade Citroën GS aluminiumbaserade lager redan från 1972, Volvo gick över till aluminiumbaserade lager i personbilsmotorerna i och med att B200/B230-serien kom i mitten av 80-talet, osv osv). Men "modern" spillolja från någorlunda moderna motorer bör vara ganska fri från tungmetaller.

Ett nyare problem är att man har upptäckt att spilloljan KAN innehålla mycket giftiga dioxiner, det var inget problem förr i tiden men risken är större idag då man har mycket längre oljebytesintervall och ofta högre oljetemperaturer än förr.

Hypoid/transmissions/bakaxeloljor som innehåller svavelhaltiga tillsatser (det märks på lukten) bör inte eldas alls i en värmare eller eldstad som man är rädd om, eftersom de tillsatserna bildar svavelsyra vid förbränning. Särskilt farligt om man kyler rökgaserna så långt att vattnet kondenserar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!