Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: När är det värt att byta bergvärmepump  (läst 5083 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jhallz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #30 skrivet: 30 december 2024, 11:39:50 »
Nu har rörmokaren vart här och gått igenom. Han backspolade värmeväxlaren rejält och kollade slangarna genom att flexa och känna på dem.
Det som kom ut såg ut som kaffesump till en början men allt eftersom blev det klarare och klarare vatten. Nu flödar cirkulationspumpen 0.6 och vi har ett delta på framledning/retur på typ 9 grader så det känns mycket bättre.

Han sa att man kan gå in och tvätta rent växlaren och byta slangarna, men för nu så borde den här handpåläggningen räcka.

Edit: bild på soppan...
« Senast ändrad: 30 december 2024, 18:34:16 av jhallz »

Utloggad jhallz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #31 skrivet: 30 december 2024, 18:33:52 »
Kurvorna för framledning och retur ser mycket bättre ut. Lägger upp dem här om någon snubblar på samma problem senare och vill klura.
Pumpen går jämnare och i längre perioder men fortfarande relativt ofta, finns nog mer utrymme för optimering.

Stort tack för alla som bidragit i felsökningen, jag har lärt mig en massa och är nyfiken på mer. Gott nytt år

Utloggad jhallz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #32 skrivet: 31 december 2024, 08:52:20 »
Bifogar min kurva för värmebärare ut och in, GT8, 9, tror den är ganska normal

Vad är det du använt för att dra ut siffrorna? Är det något hemmameck eller typ Thermiq?

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +19/-3
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #33 skrivet: 03 januari 2025, 23:12:59 »
Med så mycket rostvatten ur värmeväxlarna  så ser det ut som att du har konstant pågående syreintag i systemvattnet och av det  kraftig rostbildning från stålet i rör och vattenelement som sätter sig i dina plattvärmeväxlare mfl. ställen.

- Magnetit bildas med tiden av den först bildade rosten när syrenivån i vattnet går låg och det börja bygga om sig till magnetit - men i ditt fall når det inte ens så låg syrehalt att det börja bilda magnetit utan det fyller på med ny rost hela tiden.

Du har händelsevis inte golvvärme och med dessa plaströr utlagda som inte är diffusionstäta i avseende på syreinträngning??  - det är mycket yta på sådana slingor och mängden syre som diffunderar igenom stor pga. att det är många meter utlagda.




Utloggad jhallz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #34 skrivet: 15 januari 2025, 15:38:19 »
Med så mycket rostvatten ur värmeväxlarna  så ser det ut som att du har konstant pågående syreintag i systemvattnet och av det  kraftig rostbildning från stålet i rör och vattenelement som sätter sig i dina plattvärmeväxlare mfl. ställen.

- Magnetit bildas med tiden av den först bildade rosten när syrenivån i vattnet går låg och det börja bygga om sig till magnetit - men i ditt fall når det inte ens så låg syrehalt att det börja bilda magnetit utan det fyller på med ny rost hela tiden.

Du har händelsevis inte golvvärme och med dessa plaströr utlagda som inte är diffusionstäta i avseende på syreinträngning??  - det är mycket yta på sådana slingor och mängden syre som diffunderar igenom stor pga. att det är många meter utlagda.

Ingen golvvärme. Kopparrör i huset enligt rörisen och gamla element. Någonstans sitter något som släpper järn helt klart.

Utloggad jishi

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 218
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #35 skrivet: 17 januari 2025, 12:55:49 »
Sen på bollen men det faktum att trycket alltid sjunker till 0.6 bar torde vara en ögonöppnare. Trycket ska absolut inte sjunka som det gör, utan tyder på någon form av otäthet i systemet.

Hittade ett exempel på youtube där man installerat värmepump, men man tog aldrig bort det gamla expansionskärlet som satt på vinden. Har även sett en installation där man behållet det för att man skulle kunna vedelda (så man hade både ett tryckexpansionskärl, och ett öppet kärl 🤯). Tror båda är lika knäppa då syresättning av vattnet kan ske (dock förstår jag inte hur inte detta då blivit ett problem i alla gamla eldade installationer? Högre temp driver ut syret snabbare, kanske?).

Fast om du kan bygga upp tryck vid påfyllning, så är det ganska osannolikt att du skulle ha kvar ett öppet kärl.

Och det som släpper järn är väl garanterat radiatorerna som är i stål. Men har du ett sånt gammalt hus så lär det vara massor av stålrör också?
NIBE F1245-10 Cu, 100m + 170m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2694
  • Karma +5/-1
SV: När är det värt att byta bergvärmepump
« Svar #36 skrivet: 17 januari 2025, 20:38:17 »
Den där typen av "rostvälling" är ofta ett tecken på någon form av galvaniska strömmar/spänningsskillnader i anläggningen. Inte helt ovanligt när man har att göra med en panna/värmepump som är elektriskt förbunden med såväl elnätets skyddsjord som husets tappvattennät och radiatoranläggningen. Ännu värre kan det bli om t ex något rör har en ovidkommande jordförbindelse någon helt annanstans i huset (t ex hopkopplat med någon skyddsjordad elapparat eller bara råkar vara förbundet med t ex armeringen i ett betongvalv, en åskledare eller liknande.

Det kan hjälpa att göra som man ofta ser vid fristående elvarmvattenberedare, att man har skarvat in decimeterlånga PEX-rör mellan beredaren och resten av installationen för att isolera den.  I värmepumpsfallet skulle jag nog föreslå att man först gör det med alla rör förbundna med tappvattennätet (när det är bortkopplat, bör man lämpligen ohmmäta och kolla att det inte är lågohmigt förbundet med radiatoranläggningen eller skyddsjord någon annanstans och i så fall även åtgärda detta),  hjälper inte detta är det dags att även isolera radiatorkretsarna från värmepumpen på motsvarande sätt.  Tänk på att ovidkommande rör kan bli förbundna med varandra om de t ex sitter klamrade på samma konsol utan gummimellanlägg.

Biltillverkare är mycket väl medvetna om sådana här problem, och det är vid det här laget uppåt 50-60 år sedan de (förmodligen den hårda vägen) lärde sig att man måste se till att kylare, värmepaket mm är galvaniskt isolerade från chassijord.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!