Den där typen av "rostvälling" är ofta ett tecken på någon form av galvaniska strömmar/spänningsskillnader i anläggningen. Inte helt ovanligt när man har att göra med en panna/värmepump som är elektriskt förbunden med såväl elnätets skyddsjord som husets tappvattennät och radiatoranläggningen. Ännu värre kan det bli om t ex något rör har en ovidkommande jordförbindelse någon helt annanstans i huset (t ex hopkopplat med någon skyddsjordad elapparat eller bara råkar vara förbundet med t ex armeringen i ett betongvalv, en åskledare eller liknande.
Det kan hjälpa att göra som man ofta ser vid fristående elvarmvattenberedare, att man har skarvat in decimeterlånga PEX-rör mellan beredaren och resten av installationen för att isolera den. I värmepumpsfallet skulle jag nog föreslå att man först gör det med alla rör förbundna med tappvattennätet (när det är bortkopplat, bör man lämpligen ohmmäta och kolla att det inte är lågohmigt förbundet med radiatoranläggningen eller skyddsjord någon annanstans och i så fall även åtgärda detta), hjälper inte detta är det dags att även isolera radiatorkretsarna från värmepumpen på motsvarande sätt. Tänk på att ovidkommande rör kan bli förbundna med varandra om de t ex sitter klamrade på samma konsol utan gummimellanlägg.
Biltillverkare är mycket väl medvetna om sådana här problem, och det är vid det här laget uppåt 50-60 år sedan de (förmodligen den hårda vägen) lärde sig att man måste se till att kylare, värmepaket mm är galvaniskt isolerade från chassijord.