Eftersom jag behöver spänning i livet tänkte jag blanda golvvärme-shunt och fördelare från olika tillverkare. För att göra det ännu mer spännande tänkte jag beställa delar från Tyskland.
Dessutom tänkte jag ha shunten i källaren för att på sikt försörja 3 olika fördelare.
Fråga 1, shunten är gjord för att ansluta till fördelare av särskilt fabrikat. Jag vill koppla shunten direkt till alu-pex rör och använda T-rör för att ta mig vidare till 3 olika fördelare. Shunten har 1"(R25/G25) anslutning både från primär värmekälla och till och från fördelare. Men har o-ring på utvändig gänga mot fördelare. Här vill jag koppla presskoppling med 1" invändig gänga för att gå direkt vidare till alu-pex. Kan man tänka sig att den kopplingen går att täta med lin och pasta?
Fråga 2, fördelare har generellt 1"(R25/G25) gänga invändig eller utvändig med o-ring. Följer detta en standard? Kan jag t ex använda LK kulventil vinkel G25 utv. gänga och ansluta till slumpmässig fördelare med G25(1"/R25) invändig gänga eller måste man ha kulventil från samma tillverkare som fördelare för att det ska bli rätt tätning?
Bifogar en bild som illustrerar mina frågor.
Tacksam för input
(R25 verkar var konisk gänga som är ämnad för lin och pasta. G25 rak gänga med plan ända för packning. Tyskarna skriver bara 1" men definierar inte närmare om gängan t ex följer ISO 228(parallell gänga). Dessutom verkar begreppen blandas friskt när man läser på internet.)
(Kostnad för delarna är försumbar jämfört med att ta in fackman för montering och installation av golvvärme, så jag driver det här så långt som är rimligt. Får jag inte ihop det så tar jag in någon i ett senare skede och lägger dessa delar på hyllan.)