Goddagens.
För några dar sedan lyckades en lastbilschaufför knyckla till ett litet elskåp under sitt arbete (se bif bilder).
Det uppstod en ljusbåge/kortis och här borde säkringar/skyddsvakter ha kopplat bort elskåpet från elnätscentralen.
Men istället lyckades denna kortslutning i det lilla elskåpet slå ut minst 3 elnätscentraler som gick ner helt, teknikerna fick åka runt och starta upp dessa elnätscentraler (förut kallade transformatorstationer) vilket medförde att hela vårt område var strömlöst för c:a 4 timmar.
Hos mig löste bara jfb ut, hos grannen slog några av hans C10 automatsäkringar ifrån där jfb däremot inte löste ut.
När sen strömmen kom tillbaka gick grannens elsystem igång igen, hos mig gick det inte att få tillbaka strömmen då jfb löste varje gång man slog på huvudbrytaren.
Elektriker ringdes ut, då jag misstänkte en havererad jfb tog han med sig en ny som sattes in direkt, även denna utlösta direkt när man slog på strömmen, han mätte sen upp hela centralen och fick kortis mellan pem-jord utåt från min gruppcentral, och mätt inåt fick han kortis mellan nolla och jord och sa då att felet låg utanför min gruppcentral. Ellevio ringdes då ut, dom började med att det skulle kosta mig 1800:- om felet inte låg i deras "ansvarsområde". Ellevio kom ut, gick igenom allt och sa sig inte hitta något fel, i husets källare såg jag sen ett skåp där Pem-jord var ihopskarvade, det fanns inga överspänningsskydd i vår elcentral (bostadsrättshus byggt 36), däremot har villorna i vårt område just överspänningsskydd.
Här vart det sen rundgång mellan elektrikern och Ellevios elektriker om vart felet egentligen låg, Ellevio ville inte ens gå upp och mäta hos mig, deras ansvarsområde slutar i husets källare, sen drog Ellevio iväg och min elektriker kunde inte göra så mycket mer, utan tyckte att jag skulle kontakta en expert.....
Jag lyckades till slut få igång elen så pass att jag kunde ladda mobilen genom att enbart ha en enda grupp aktiv med endast laddaren aktiv, allt annat löste ut jfb direkt. Här började jag misstänka att överspänning i samband med olyckan bränt något någonstans, hittills har ett uttag och 2 nätdelar påvisat sig vara felaktiga och nu börjar elen fungera igen.
Här kommer nu mina undringar på denna "elolycka"..
1: Lastbilen som manglade elskåpet är ursprungs-källan till ljusbåge/kortis som uppstod, ska jag be min f-bolag att försöka regressa mina kostnader mot lastbilens f-bolag ?
2: Ellevios ansvar, elsystemet utanför huset är splitter nytt med senaste teknik, så hur fan kan en kortis typ ljusbåge i ett markskåp lyckas släcka minst 3 nätcentraler, helt klart är att det farit en rejäl strömspik och att det inte verkar finnas överspänningsskydd i Ellevios nät ut mot kunderna. Aktuellt foto visar larmtablån, någon som kan denna tablå med de röda dioderna (märkt med ?), för dom sa 3 nätstationer men det är 4 indikatorer på tablån .
Tilläggas bör att vårt hus ligger närmast nätcentralen typ 25m, lastbilen som körde på punkterade sin tank dikt mot elskåpet där c:a 300L diesel rann ut, vi hade duktigt med brandbilar som kom och direkt vänster om lastbilen i fotot ligger ett stort dagis där ungarna var typ 5 m från lastbilen när han tryckte ner skåpet..