0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag syftar på Sveriges elområden. Hört siffror om att 90% bor i se3 o se4 av Sveriges befolkning. Vet inte om det stämmer? Vore intressant o veta hur många som bor i respektive elområde ifrån norr till söder. Vadan detta intresse skulle ju vän av ordning kunna reflektera över . Mitt intresse över detta är nog dels nyfikenhet men en önskan o förstå de senaste dagarnas prisförändringar i framförallt se1 o 2. Naturligtvis handlar det mkt om de nya reglerna vad det gäller överföring osv…exportledningar o resurskrävande industrier o allt annat som påverkar… Men återigen vore det intressant att veta hur populationen är mellan områdena Sedan behöver jag inga exakta siffror utan %satser går lika bra
Man brukar säga att ungefär halva geografiska Sverige (dvs de övre delarna) är 50% av ytan, men innefattar bara 10% av befolkningen, dvs SE1+SE2.Jag bor i SE2, i den bästa av världar........
Gissar att det blivit dyrare i SE1 (Där jag bor) med de nya reglerna för att vi har exportledningarna till Finland.
https://www.enklaelbolaget.se/energifakta/elomraden/Varför infördes elområden?Den grundläggande idén är att elområden gör den europeiska elmarknaden mer balanserad och rättvis. Systemet bottnar i att EU riktade kritik mot den tidigare svenska modellen och såg ett behov av att hantera överföringsbegränsningar och säkerställa en stabil elförsörjning över hela Europa. Och det hela började 2006 då Dansk Energi gjorde en anmälan till EU-kommissionen gällande Svenska kraftnäts begränsning av elexporten till Danmark under perioder av hög belastning, t ex kalla vinterdagar. Begränsningarna skapade oro för elbrist i södra Sverige och de andra anslutna länderna i Europa. 2010 krävde EU-kommissionen att Svenska kraftnät skulle hantera överföringsbegränsningarna på ett sätt som inte diskriminerar användare i andra delar av Europa.
Var det inte på tyskarnas begäran?De skulle behöva göra samma.Carl N du är en konspiratör