0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Verkligheten är ju att det dödats massor av Ukrainare, miljontals har lämnat landet, stora delar är sönderbombat, och Ryssarna tar hela tiden mer mark i anspråk, jag tror det går ungefär som ryssarna vill, Putin bryr sig inte om det är legosoldater, minoriteter från deras satellitstater eller fattiga marginaliserade alkisar från Sibirien.Så småningom, om kriget fortsätter, kommer han få som han vill.Någon DMZ är inte möjlig, vi talar om en gräns som skulle bli långt över 100 mil lång, med vitryssland inräknat troligen över 200 mil, det är inte görbart - det behöver man bara se på kartan för att förstå.Detta är ju också ett av de ledande skälen för att Putin krigar, han behöver en yttre gräns som är lättare att försvara, vilket han får om han kan ta hela Ukraina.Lite bättre blir det i alla fall, men egentligen behöver han ju både baltstaterna och Polen också, vi får väl hoppas att han inte vill stångas med NATO.Det skulle förvåna mig om Trump går med på alla Putins krav, men något kommer han förstås få behålla.Det enda jag känner mig helt säker på att Putin inte kommer att erkänna sig besegrad, och han är beredd att gå hur långt som helst om Ukraina steppar upp sin aktivitet.Nu ryktas det ju att beslutet fattats att Ukraina ska få använda långdistansmissiler inne i Ryssland, om så blir fallet så ser vi ju snabbt om det gör någon nämnvärd skillnad eller ej.Jag tror ju inte det, hade det gjort det hade de ju kunnat trycka tillbaks ryssarna från de ockuperade områdena, där de FÅR använda dessa redan nu.De har för få missiler, och ryssarna har ett för bra försvar mot dem.Den enda möjligheten som jag ser att ryssarna ska dra sig tillbaks är Putins död, eller att Ukraina tas med i Nato, och att NATO går in med full kraft.Och då inte för att vinna över Ryssland, bara att försvara Ukrainas gränser och trycka ut ryssarna från Ukraina.
Nu var nog min tanke att det skulle befinna sig lite flygplan på flygplatserna… Lite klusterammo så slår man ut mkt
Jo, så länge de där missilerna med klusterbomber når fram så är det säkert fina fisken, det är bara det där med att nå fram som har varit problemet.Jag vet inte ens om de finns med kluster, eller om det bara blir en enda stor smäll. Man tycker ju att Ukraina borde kunna släppa samma typ av Glidbomber som Ryssarna gjort länge nu, det torde inte kräva så stor ingenjörskonst att få till det, nu när de har F16, men inte heller det verkar ju finnas på banan, eller så vet de att ryssarna skjuter ned dem på löpande band om de skulle satsa krut på det.Trump är nationalist, visst, men det kan ändå vara i USA:S intresse att Ukraina förblir en demokrati, att Ryssland och Kina stärker sina positioner är inte bra för USA heller, så ett gediget lån från USA till Ukraina skulle både kunna få ett stopp på kriget, och göra att Ukraina står i skuld till USA i årtionden, vilket kommer att gynna deras industri, tillgång till råvaror, och makt att styra deras politiker som de känner för.Härvidlag har nog USA och Ryssland ungefär samma agenda, men Ryssarna skyller på att USA närmar sig deras gränser, och USA skyller på att de försvarar demokratin - även om målen för de två nationerna är rätt lika.Att klå Ukraina på deras tillgångar, och kunna styra maktapparaten i landet.Sen kan ju förstås USA tjäna på att hålla sams med EU, om både Brics-länderna och EU vänder USA ryggen så blir de en liten ö i de globala händelserna, och det tror jag knappast ens Trump menar är bra för USA.Jag tror han kommer slå till hårt mot rebellerna i Jemen för att säkra SUEZ, och ge israel fria händer i Iran + kombinerat med hårda sanktioner mot Iran.Det i sin tur kan ge Putin och Xi Ping lite att tänka på när han tar tag i de konflikterna.Om inte annat kunde ett rejält bombande av Irans vapenindustri skada leveranserna till Ryssland, och på så sätt hjälpa Ukraina, utan att det på pappret kostat USA något alls.
Nu kom dethttps://www.aftonbladet.se/a/vg92vBElon skall ta bort onödigt slöseri och onödiga jobb.Det kommer kanske sprida sig till andra i-länder. Det finns Inte jobb till alla, vi producerar och konsumerar för mycket.Eller så kommer de rika "säja till honom" att sluta, byråkratin och konsumtionsamhället måste fortsätta.Spännande!!
Jag tolkar det inte som du.Myndigheterna i statsapparaten producerar inga varor eller tjänster som folk naturligt efterfrågar.De kan däremot skapa tjänster som folk måste köpa via lagar och regler, t ex ESTA, en numera automatiserad process där man får betala en slant extra för nått som är helt meningslöst när du vill turista i USA.Jag tolkar detta som att motsvarande meningslös byråkrati ska ses över och förhoppningsvis tas bort?I Sverige har vi haft myndighetsinflation som i princip gått ut på att avdankade politiker gjort en utredning om nått, och kommit fram till att detta nått måste hanteras av en myndighet och därefter har samma avdankade politiker fått jobbet som generaldirektör på denna nya myndighet.Det hade varit bättre med en simpel fallskärm så hade vi sluppit myndighetsinflationen...Så visst en liknande genomgång vore bra i de flesta länder, men konceptet är inte nytt.Jan Carlzon genomförde faktiskt motsvarande i SAS på 1980-talet och fick upp lönsamheten rejält i bolaget.
Jag gillar automatiserade Esta, det är nog mer bakom än man tror.
En ärlig person utan brottsregister kan ju svara ärligt och komma in i USA.En oärlig brottsling kommer givetvis ljuga om detta och kommer då också in om han/hon inte kollas upp (vilket jag tvivlar på, man får svaret på några minuter).Har man begått brott i USA under en tidigare vistelse så har de ett register för detta, det behövs inga ESTA-frågor för detta.Så grejen verkar vara att kunna ta betalt en liten extra slant per turist....
”Vem fan är detta?”, sa en försvarslobbyist till Politico om valet.https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0Vr8V6/fox-profilen-pete-hegseth-blir-usa-s-nya-forsvarsministerTrumpen kommer att tillsätta sådana som aldrig säger emot honom vilket gör att han kan leka Putin 2.
Man kan ju säga samma om vår lilleputt till försvarsminister.Precis som alla andra Svenska ministrar så rör det sig om lekmän som försöker styra de sakkunniga rätt i en politisk riktning.