Åfan, tur/bra att ingen dog (kliché?)
I långa drag, vad exakt hände?
Lossnade hjulet i storleksordningen med jordens flykthastighet?
Okej.
Åkte på motorvägen och märker att det är något fel, trodde det var hjullagren eller något så för att se om ljudet försvann så höjde farten till 130 men ljudet försvann inte så jag sänkte farten igen och stannade till på en motorvägsficka. Ruckade på vänsterhjulet och tittade ner och ser bulten som stod högst upp. Det var inte så kul att vara på vänstra sidan då det dundrade förbi långtradare strax bakom ryggen så jag bytte sida och ruckade på det hjulet och där kunde jag se böja mig ner och se alla bultar så jag lägger mig ner och tittar under bilen och märker att hasplåten i plast är lös.
Hoppade in i bilen igen och ut på motorvägen igen, svängde av vid närmaste avfart för det kändes olustigt att ligga på motorvägen om hjullagret skulle låsa sig, det blir närmaste vägen till min mekaniker som jag tänkte åka till. Nu kan jag åka riktigt långsamt, kör i ca 40 och efter ca 1 km får en bil i arselet som vill köra om och samtidigt hör jag vad jag tror är något som släpper så jag ska stanna igen på en grusplan som ligger 300 meter längre fram. Men strax efter den tanken så studsar bilen till och jag trycker på bromsen och strax efter faller bilen ner i backen!
Jag kunde se hur däcket fortsatte i färdriktningen men i motsatta körfältet och det är nästan inga bilar i mötande körfält överhuvudtaget förutom just nu då, det kommer en liten bil och hon hinner se däcket ganska länge men vet inte vart hon ska göra för vägrenen är brant så hon bestämmer sig för att krocka med däcket. Ett bra val som jag säkerligen också hade valt, men det kom en bil till som förmodligen njöt av solen och naturen så han dammar in i henne bakifrån så hans bil och hennes bil fick sin dödsdom. Det första jag frågade honom, bromsa du överhuvudtaget.
Alla såg ut att må bra men sen kom ambulansen och körde henne till sjukhuset, alla tre bilar bogserades bort. Min bil beslagtog polisen och sen blev det polisförhör på plats och jag blev misstänkt för vårdslöshet i trafik, vet inte om dom gick igenom bilen för att se om min berättelse kunde stämma och att bilfirman låg åt det hållet. Dom hade bilen några månader och när vi ringde dit för att få veta vad som händer så frågade polisen lite frågor och efter någon dag la dom ner ärendet: Phu så jävla skönt och det var lite ångest för att man ev skulle torska på vårdslöshet i trafik när man inte ens bytt däcken själv.
Har tänk ett antal ggr hur det gick för henne, hon som skulle byta in bilen som betalning för en annan bil nästföljande dag. Han som dammade in i henne bakifrån borde blivit dömt för vårdslöshet i trafik då hon redan hade sänkt farten innan däcksmällen, hade han titta rakt fram så hade han sett att mitt däck släppte och att hon bromsade, när polisen frågade om han låg för nära henne så svarade jag "vet inte"
Efter det köpte jag en batteridriven testvinnare av mutterdragare i mellanprisklassen, vill aldrig råka ut för liknande igen.
Igår bytte jag till vinterdäcken igen och åker hem direkt så bilen har rullat några kilometer och tar fram mutterdragaren och alla bultar på vänstersidan skruvades åt 5-6 mm, inga bultar på högra sidan rörde sig.

100% bombsäker att det är åtskruvat av 2 olika mutterdragare, funderade på att åka till däckkillen idag och berätta men inser att det är lönlöst, dom skulle inte bry sig.
Gjorde samma sak idag på en av kollegornas bil och ingen bult rörde sig, vi byter däcken hos samma däckfirma men dom har 5-6 portar så dom fick en mutterdragare som fungerade.
Nu är min batteridrivna mutterdragare klenare in min 230 volts maskin så jag kommer köra batteridrivna mutterdragaren igen och igen och igen, i alla fall tills jag plockar fram 230 voltsmaskinen.
Var det lagom långt?
Man behöver inte efterdra bultarna om man gör rätt, men det är ju inga som gör det så dom sätter hellre upp en lapp i foajén till däckfirman, glöm inte att efterdra bultarna efter 5 mil. Det är enbart för att dom ska slippa ta sitt ansvar i någon form av friskrivning.
Så efterdra alltid era hjulbultar om ni låter någon byta era däck, om ni vill vara säkra på att behålla körkortet.