0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu har man ju den där däcktryckskontrollen.Teoretiskt fungerar det ju att sätta upp vinterhjul på en mazda 2 Hybrid om de tidigare har suttit på en Yaris som är byggd efter 2020.Men bilarna borde ju ha samma däcktryckssystem ... så sensorerna som sitter i vinterhjulen på en Yaris borde också fungerar till en Mazda. Annars skulle ju varningslampan för däcktryckskontrollen lysa jämt.
Toyota har ett system som är urbota korkat, sensorer för 600:- styck som inte ens visar trycket och måste kodas till bilen. På de första årgångarna med det fanns inte ens minne för två uppsättningar däck. Jag ägde en sådan bil och därefter en Toyota med minne för två uppsättningar, byttes med knapp i handskfacket.VW köpte ju det svenska företaget som tog fram systemet där man använder abs-sensorerna istället och inte behöver sensorer i däcken, tror Volvo använde det systemet också.Bara att kontrollera trycket och sedan trycka på kalibrera så är det klart med det systemet, noll i kostnader och funkar utmärkt. Jag hade lägre tryck i vinterdäcken än sommardäcken när jag bytte i torsdags och blev varnad direkt. Bara att aktivera kalibrering sedan vart det klart. Inga sensorkostnader.
Det är möjligt att de ligger bakom någon grundläggande idé och mjukvara, men hårdvaran som tekniken körs på är definitivt tillverkad av ATE eller någon av dess underleverantörer. Det borde väl finnas något patent i botten, och i så fall är det ju lätt gjort att kolla vem som ligger bakom det.
Nira har patenten varför tror du Audi köpte dem och att det används på mer än 100 miljoner system?https://patents.justia.com/assignee/nira-dynamics-ab