0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag är förvånad över den höga förbrukningen hos pumpen!
Jag är förvånad över den höga förbrukningen hos pumpen!Min 10 kW Stiebel drar nominellt 2,2 kW i drift, men sedan jag körde igång den för exakt en vecka sedan har den i snitt dragit 1,86 kW, inklusive tre cirkpumpar, av vilka två går kontinuerligt, plus brinepump.Jag har läst av den externa elmätaren (hade den tidigare till varmvattenberedaren): 117 kWh, kompressortid 63h. Å andra sidan är inte varmvattnet kopplat ännu, vilket gör att den aldrig behöver ge mycket över 40° ut. Jag hoppas få till det nästa vecka.Dock gick det många timmar första dagen pga högt ställd kurva och utkylt hus. Har inte haft värmen på sedan i våras.Jag har kollat lite bakåt i tiden, och 1997 resp 1998 hade jag en total förbrukning för oktober på 3400 kWh resp 2950 kWh, och jag förutsätter att det mesta gått till värme (direktel), så hittills ser det kanon ut! Jag har en intemp på ca 7,5°, men jag förutsätter att det kommer att sjunka.
OK, COP 2.81...Mina beräkningar ger vid hand att min VP har en COP på 3.16 (detta om jag förutsätter en genomsnittlig framledningstemp på 40 grader och att Nibes uteffekt-angivelser stämmer.)I denna COP-angivelse ingår varma sidans driveffekt för hela dygnet.Räknar jag bort den så ligger COP (teoretiskt) på ca 3.63.
Värme+varmvatten 95,6 kW...15,93kWh/dygn.