Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Vedeldning
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
) »
Ämne:
VP+ved med gammal vedpanna
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: VP+ved med gammal vedpanna (läst 1098 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
heat_is_on
Bosse buS
Nybörjare
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 8
Karma +0/-0
Kön:
heat_is_on
«
skrivet:
21 augusti 2024, 14:21:11 »
Citera
Jag hjälper en anhörig att komma igång med ett nyförvärvat hus. Bergvärme installerades för ett par år sedan. 10 kW VV-VP, med 22 mm framledning och retur. När bergvärmen installerades så kapade installatören alla rör till vedpanna och till ackumulatortank (ca 500 liter) ganska korta. Nu är målsättningen att få dessa alternativ för uppvärmning.
1. Bara värmepump.
2. Bara ved.
3. Värmepump med ved som "tillskott".
Några fördelar som husägaren räknar med att uppnå med att ha ved som komplement/reserv:
1. Få värme även om det blir fel på bergvärmen eller längre elavbrott.
2. Aldrig behöva tillskott från el, även om det är -25° ute.
3. Kunna minska elförbrukningen, i synnerhet när elpriset är som högst.
4. Snabb uppvärmning av huset efter lite längre resa, med sänkt temperatur i huset.
Cirkulationspumpen ska kunna köras med inverter. Självcirkulation plus "12 volt" cirkulationspump ska göra så att vedeldning kan värma huset även helt utan el.
Det finns några utmaningar att övervinna på vägen.
1. Få loss "rörstumpar" på pannan så att nya anslutningar kan göras. Klart!
2. Bestämma hur ny rördragning ska göras, inklusive säkerhetsventiler, luftningsventiler, lämpliga filter och större expansionskärl. Pågår.
3. Få dit nya anslutningar och gå över till koppar. Nästa steg. Så att vi kan testa att pappan är "tät". I alla fall kall. Innan vi ansluter den.
Måsättningen till kommande vinter är att få in vedpannan och förbereda för ackumulaortank. Ackumulatortanken kräver någon form av "laddsystem" och kräver betydligt större expansionskärl, så att få in den får bli ett senare projekt.
Det ovan var bakgrund. Nu kommer frågorna.
Fråga om anslutning av CTC 266 B
Jag har en manual från CTC som heter "CTC pannor 260-serien / Installations- och skötselanvisningar". Det som står där stämmer inte exakt med aktuell panna.
Första bilden visat pannans baksida.
Tre av anslutningarna har varit använda. Övre höger är pluggad.
– Övre vänster: Framledning - till element.
– Nedre vänster: Returledning - från element
– Nedre höger?
Någon som vet vad nedre höger har för funktion?
Ovanpå pannan finns anslutning för expansionskörl och säkerhetsventil.
Andra bilden visat pannans framsida.
Den lilla kranen strax ovanför påfyllningsluckan är graderad 0-100. Är det shunt? Det finns ingen arm i den. Om det ska vara en sådan kopplad till draglucken.
Den lilla armen mitt på fronten gär att vrida ca 15°. Det känns stumt, så jag vill inte ta i och vrida mer. Var är den till för? Ska den bara vridas ca 15° eller ska en gå att vrida mer?
Jag lyckades inte bifoga bildeerna, så jag försöker göra det i ett separat inlägg.
Loggat
1 hus, ca 290m², i 08-området, byggt 1964,. 2x200m brunnar + Thermia Atlas 12, ca 11 500 kWh/år, totalt, inkl. hushållsel. Ej tillskott. Ca 5,9 MWh för värme per år.
1 hus, ca 100m², i Värmland, byggt 1916 med Thermia Duo, 6KW, 400m sjövärme, ca 4 MWh/år totalt inkl. hushållsel. Ca 2,8 MWh/år för värme. Ej tillskott.
BiggerDigger
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 734
Karma +1/-1
vedeldare
BiggerDigger
SV: VP+ved med gammal vedpanna
«
Svar #1 skrivet:
21 augusti 2024, 20:33:46 »
Citera
Skulle ha bytt om pannan mot en vedspis.
Loggat
Totaltelförbrukning 6100kw/år
calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.
Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!
En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.
heat_is_on
Bosse buS
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
heat_is_on
«
Svar #2 skrivet:
22 augusti 2024, 09:06:14 »
Citera
Fråga om anslutning av CTC 266 B
Mina frågor (som kanske drunknade i den långa trådstarten, där jag försökte vara tydlig och beskriva fullständigt).
1. Var är det tredje röret på baksidan av pannan till? Kan jag plugga det eller har det någon funktion?
2. Vad är dom två "kranarna" på framsidan till? Jag gissar att en är shunt. Den ena är flervarvig med en skala 0-100. Den andra går att vrida ca 15°.
Pannan är en CTC 266 B. Jag har en handbok där det finns bilder och referens till just CTC 266 B, men dom bilderna stämmer inte med pannan.
@BiggerDigger:
Det är den befintliga pannan som ska anslutas.
Loggat
1 hus, ca 290m², i 08-området, byggt 1964,. 2x200m brunnar + Thermia Atlas 12, ca 11 500 kWh/år, totalt, inkl. hushållsel. Ej tillskott. Ca 5,9 MWh för värme per år.
1 hus, ca 100m², i Värmland, byggt 1916 med Thermia Duo, 6KW, 400m sjövärme, ca 4 MWh/år totalt inkl. hushållsel. Ca 2,8 MWh/år för värme. Ej tillskott.
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5055
Karma +2/-2
Värmepump eller värmepumpar?
25fOCUS
«
Svar #3 skrivet:
22 augusti 2024, 10:33:25 »
Citera
Ska inte skriva gubben på väggen för dig. Men den pannan är en combi ( olja /ved ) och har en väldigt liten verkningsgrad med ved. Så att koppla in den och tänks sig att elda med ved som direktvärme, eller tillägg, blir att pyrelda. Samt att för att få ekonomi i det, är att ha actank till pannan. Bäst är nog att inte koppla i den, eller skaffa en ny vedpanna och en tank, då först kan det bli ekonomi i vedeldning
Loggat
Capt.M
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 183
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Capt.M
«
Svar #4 skrivet:
22 augusti 2024, 10:36:46 »
Citera
Jag vet egentligen inte, men jag kan göra en kvalificerad gissning på "kranarna". SAMSON sysslar med ventiler och jox, så det kan stämma att det är en shunt eller liknande. Prylen med spak bör vara en dragregulator; den ska alltså kopplas till dragluckan (den lilla luckan utanpå askluckan) med en kedja eller liknande för att få en jämnare temperatur vid eldning.
En del pannor har flera olika röranslutningar att välja på beroende på vilken typ av laddpump man ansluter. Har man laddomat kan man vilja dra runt en större del av pannvattnet exempelvis. Kan det vara något sådant?
(Varför svarar jag alls egentligen... ? Jag kan ju inget om just den här pannan...)
Sedan kan jag bara hålla med om det tveksamma i att försöka blåsa liv i den här pannan igen, speciellt utan acktank.
Loggat
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning
Börje__
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1239
Karma +2/-1
Kön:
Börje__
«
Svar #5 skrivet:
22 augusti 2024, 15:06:36 »
Citera
Tittar du här tror jag det klarnar ang anslutningarna bak, sida och upptill!
Samt dragregulatorn och shunten.
https://cdn.jseducation.se/files/pages/ctc_260-3.pdf
Jag hade en sådan Multipanna förr som jag eldade i när min vp var för klen. Jag vill bara glömma denna tid nere i pannrummet....
«
Senast ändrad: 22 augusti 2024, 15:09:22 av Börje__
»
Loggat
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad.
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Förbrukning
2024-08-30: 12 månader 6850 KWh, varav luftvärmepump i garage 1500 kWh.
Så 5350 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket. Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström
Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx
heat_is_on
Bosse buS
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
heat_is_on
«
Svar #6 skrivet:
22 augusti 2024, 21:08:45 »
Citera
Jag har en panna i samma serie i ett annat hus. Jag är medveten om dess fördelar och nackdelar. I det huset är jag väldigt nöjd med att ha den. Där har jag under 17 år gjort av med sammanlagt ca 12 m3 med ved. Jag eldar när jag kommer till huset efter att varit borta flera veckor och sänkt temperaturen till ca 15-17°. Med ved är jag uppe i 20° på några timmar. Med 70-75° i framledningen. Jag behöver också elda lite för att hålla +20° inne utan tillskott om det är kallare än ca -10-15° ute i flera dagar.
I det nu aktuella huset finns en acktank på 500 liter. Kanske kopplar vi in den nästa sommar? Vi förbereder för det nu.
Jag tror att det börjar klarna lite med anslutningarna.
Jag tolkar det så här.
Framledning och återledning/retur, till elementen, är uppenbara.
Dom två som jag undrar över på baksidan kallas så här i "manualen", om jag läser den rätt.
– Oblandat värmevatten, framledning (3). Pluggad på aktuell panna.
– Oblandat värmevatten, returledning (4). Har använts på aktuell panna. Något med ackumulatortanken?
Betyder "oblandat" att det inte påverkas av shunten? Att "oblandat fram" har pannans temperatur oberoende av shuntens läge?
Vad är poägen med, som det varit i det här fallat, att använda "oblandad returledning" (4), men inte oblandad framledning" (3)? Vore det inte mer logiskt att använda båda för att ladda ackumulatortanken?
I den snarlika pannan som jag har sedan 17 år är både oblandad framledning" (3) och "oblandad returledning" (4) pluggade. Där har jag ingen ackumulatortank.
Loggat
BiggerDigger
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 734
Karma +1/-1
vedeldare
BiggerDigger
«
Svar #7 skrivet:
25 augusti 2024, 14:20:22 »
Citera
Skulle ändå bytt mot en vedspis.
Lite anledning är att en vedspis värmer fort och inte har något med övriga systemet.
«
Senast ändrad: 25 augusti 2024, 18:15:13 av BiggerDigger
»
Loggat
Totaltelförbrukning 6100kw/år
calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.
Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!
En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.
heat_is_on
Bosse buS
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
heat_is_on
«
Svar #8 skrivet:
02 september 2024, 20:26:58 »
Citera
Vedspis är inte intressant
Det finns några orsaker till att en vedspis inte är intressant.
1. Det finns inte plats i köket för en vedspis.
2. Det finns ingen rökkanal i köket för en spis. Har det funnits så är den igenmurad.
3. I pannrummet finns en panna. Den är relativt nyligen tagen ur bruk.
4. Rökkanalen från pannan till skorstenen är intakt.
5. Målsättningen är inte att värma enbart köket. Målsättningen är att värma hela huset. Genom att värma elementen. Huset är ganska stort.
6. Målsättningen är att använda vedpannan för bl.a. dessa huvudsyften.
(a) Snabbuppvärmning efter längre bortvaro med sänkt temperatur.
(b) Som tillskott/komplement, vare sig det behövs eller inte, när det är kallt.
(c) Som reserv, om t.ex. VP går sönder eller om det blir långvarigt elavbrott, vintertid.
Att använda befintlig vedpanna i pannrummet är intressant
Jag har god erfarenhet av VP + ved som värmer vattenelement, främst för att uppnå målsättningarna (a) och (b) ovan. Som reserv, (c) ovan, ger en trygghet, som dessbättre sällan eller aldrig behövts.
Om shunten är trasig på befintlig vedpanna så har jag två alternativ.
1. Att laga shunten.
2. Att ta ut oshuntat från pannan och shunta utanför pannan.
Även om projektet att ansluta vedpannan i tid före värmesäsongen har ganska hög prioritet, så finns det fler projekt på listan...
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Vedeldning
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1257
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
Frazze62
Pemi
curre99
rousit
BiggerDigger
Dl1000
JosephA
pathe915
johanfl
Josth
Zyberdude
sigge01
Heat?
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info