0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det blir lite halvsådär när man kör värmepump mot den typen av tank, men det funkar.Varför blir det sådär? Alla system jag kollat är kopplat så?Här är ett utkast.Returväxelventil kan vara en bra idé. Så inte radiatorvattnet sugs upp och försöker bli vamvattentempererat samtidigt som det omsätts. Bättre att den suger från V när den lämnar i VV. Men det funkar utan ändå. i V sitter elpatronen. Den behövs om vp klappar ihop och jag måste köra på el/ved. Varför kan inte stigaren/shunten till radiatorerna sitta på originalplatsen?Edit: Inaktivera intern cirkulationspump och blockera pumpen med någon form av termostat. Jag tänkte de skulle få "ladda" tankenUndrar om inte framledningsgivaren blir bäst i DN20-uttaget. Framledning vad? radiatorer???Sätta separat arbetstank löser mycket reglerproblem. Men veden blir lite mer ensidig. En dum en förstår inte?
Om jag mest myseldar på kvällarna så verkar det mest logiskt för mig att koppla VV returen till övre elpatronhålet, så att VP inte får för kallt vatten i retur, eftersom som du skrev det påverkar COP negativt.
Och sedan köra radiatorerna V från växelventilen som förut, men dra returen från dem till radiator retur på tanken. och sedan via samma som VV returen. Det blir väl mest lika originalet antar jag, och det kan ev ge lite värme till tanken ifall termostaterna stänger (solsken, t.ex.): ritning 8.
Sedan ritade jag en som du beskrev sist, om jag fattade rätt: ritning 7Och en med extern shunt, men då behövs en till pump? eller?: ritning 5.
Sen när jag eldar startar den cirkulationspumpen och matar in varmvatten från kaminen längst upp och retur i botten. Laddventilen håller vattnet i värmeväxlaren på en hög nivå så det inte bildas för mycket tjära och sot i den. Och eldar jag riktigt länge så fyller jag hela tanken.
Flikar in en frågaVar är det man vill visa här med värmestopp och 7°C i botten av tanken?