0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tacksam för tipsJag fick ihop det nu i helgen. Det tog många timmar.Det svåraste var att "få ihop" lysrörsfästet och "fästet" för glimtändaren. Det hade varit betydligt smidigare om fästena varit en enhet eller möjliga att "skruva ihop"Men nu fungerar det och vi får försöka komma ihåg att det antagligen behövs en smörjning av lysrörsfästesinskruvningarna om det skulle bli aktuell att byta fler lysrör.Många hälsningarSW
Lysrörshållarna brukar vara relativt standardiserade, många av dem är tillverkade av tyska underleverantörer. Plockar man loss en sådan och tittar noga på den, hittar man ofta ett ingjutet artikelnummer någonstans i plasten, som kan ge vettiga träffar om man googlar på det.Om armaturen är så gammal att det sitter ett grovt T12-rör i den, så går det alltid att ersätta med ett T8-rör med samma längd. T8-röret brukar vara märkt med 10 % lägre effekt än motsvarande T12, men det fungerar bra ihop med samma drossel och ger samma ljusflöde.T ex ersätts 20 W T12 av 18 W T8.Beträffande sprayoljor och låscylindrar och andra finmekaniska saker, så vågar jag påstå att 5-56 INTE kan becka ihop någonting. Det kan däremot vissa andra sprayoljor göra, t ex WD-40 som avsiktligt torkar in till en vaxartad hinna för att fungera som rostskyddsmedel.Förutom 5-56 så kan man t ex nämna svenska försvarets Smörjolja 042 och Biltema Auto X-4 bland sprayoljor som är säkra mot hopbeckning.Se dock upp med att om en mekanism är hopbeckad av gammalt smörjmedel och man lyckas få den att röra på sig genom att spraya på ny olja, så fastnar den ofta ihop igen inom en månad, det verkar som om den gamla hopbeckade oljan eller fettet "smittar" den nya. Ska man få det att fungera bra långsiktigt finns det inga genvägar utan man MÅSTE plocka isär fullständigt och tvätta bort ALLA rester av det gamla smörjmedlet innan man smörjer på nytt och sätter ihop.