Hej,
Jag funderar på hur vi kan skapa ett tillräckligt bra klimat i källaren för att använda den som kontor och replokal. Huset är ett 1 1/2-plans betonghus från 1958 med en källare på 80 m² med medeltemp runt 18-20°C.
Huset ligger 70 meter från havet, och vi får mycket vind mot framsidan. Det ligger även en å 30 meter bort, vilket gör att grundvattnet står högt.
Vi har testat att tejpa plast på golvet för att se om det bildades kondens, vilket det inte gjorde. Däremot ligger luftfuktigheten mellan 73-78% under sommaren. Vi har även genomfört en radonmätning som visade låga nivåer.
Vi har gjort följande åtgärder:
- Gått från oljeuppvärmning till luft/vatten (NIBE S2125 Luft/Vattenvärmepump & VVM S320).
- Utfört dränering med isodrän.
- Putsat alla innerväggar i källaren.
Några förslag jag har funderat på:
- Installera en avfuktare i tvättstugan och dra ventilationsrör till de övriga rummen (enligt:
https://www.lfs-web.se/avfuktare-kallare-placering.htm).
- Sätta in vattenburna element i varje rum.
- Ställa in framledningstemperaturen på minst 30 grader och stänga av elementen på de andra våningarna under sommartid. Behövs en ackumulatortank?
- Installera en frånluftsfläkt i murstocken i källaren eller taket eller ut genom väggen.
- Stänga tillluft sommartid?
Jag känner mig lite vilsen och skulle vara mycket tacksam för hjälp!