0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu ska vi se om matematikerna i forumet kan lösa denna ekvation.Enligt Piteå energi har jag köpt 1105 kWhJag har exporterat 564 kWhEnligt tibber har jag producerat 1998 kWh solenergiEnligt invertern har jag producerat 1768Enligt invertern har jag förbrukat totalt 2157 kWhEnligt invertern har jag importerat (köpt) 934 kWhEnligt invertern har jag egenförbrukat från batterierna 354 kWhDet diffar alltså 1105 - 934 =171 kWh mellan piteå energis fakturering och vad invertern påstår att jag importerat, självklart till Piteå Energis fördel.Min totala förbrukning är enligt egen mätare 2157 kWhFör att få fram hur mycket av den egna produktionen som gått som egenförbrukning måste vi räkna fram det.Totalt produktion 2157 kWh, export 564 kWh ger en egenförbrukning på 1593 kWh.Lägg till detta inköpt energi på 1105 så hamnar jag på en total egenförbrukning på 2698 kWhTja, jag är inget mattesnille, men det är något som inte stämmer här i alla fall, som jag ser.Orkar inte tänka mer på detta idag, men nåt knas verkar det vara.Antingen har vi anslutit någon elmätare fel, eller så mäter någon elmätare fel, eller så rapporteras mätmningen fel på något sätt.Så vitt jag kan förstå så tar tibber sina värden från invertern (produktion) så den borde ju vara samma som Inverterns app visar, men det är det inte, märkligt.Batterierna kan ju göra att det diffar som mest 15 kWh vid månadens början och slut, men batterierna är som regel tomma vid dygnskiftet så det tror jag inte har någon betydelse.
Jag mäter total förbrukning med en egen helt separat mätare som sitter mellan elnät, inverter, batterier och husets två elcentraler, så det jag mäter som total förbrukning SKA stämma.Måste kolla i min egen logger vad den elmätaren har visat)Inverterns produktionsmätning ska också stämma, antingen laddar den batterierna eller exporterar om det inte finns mer egenförbrukning, så det borde den hålla reda på, om elen kommer från nätet eller batterierna (batterierna går ju direkt in i invertern)Men något är knas i alla fall, det misstämmer ju flera hundra kWh på totalen.Edit: 2304 kWh visade den Carlo Gavazzi elmätare jag själv satt in på totalförbrukningen, så inte heller den stämmer med något annat.
272 kW totalt här. Fuskar lite med en 500 W panel lutad mot fasaden sedan mitten av månaden. Verkar ändå plocka bort 3-4 kW per solig dag, rätt intressant ändå om man ser för vad det är.Lite sugen på få till ett säljfritt solelsystem som inte behöver vara så överdimensionerat i alla hörn och kanter, + icke väster och öst-installation för att få något för elen. 4 kWp rak söder och 16 kW DIY-batteri på Victron multiplusplatform ger väldigt fin kalkyl. Delar för runt 25 tusen bara.Energiskatterna som skenar stör mig lite. Jag vill dumpa en hel del energi på avfuktare i krypgrunderna under sommaren utan att höja elräkningen.Finns lite rolig värmepumpsoptimering att göra med en sånt system också.Får se vad som händer, mycket annat som behöver göras.
Snyggt!Hur nyttjar du 500W-panelen?Microinverter?12V-/48V-batteribank+inverter?
Hur stora kan förlusterna vid batterilagring antas vara, och har du laddat batteriet med köpt ström under perioden?Edit: Jag kan förövrigt inte se aktuell dygnsförbrukning sedan den 2/8, och jag har samma nätägare som du har Rickard.