0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tycker praktik borde vara viktigt för dig så du hinner känna om ett praktiskt jobb känns kul i verkligheten. Välj utbildning med mycket praktisk skola och LIA.Blir lite orolig för den praktiska erfarenheten om man inte självhungrat sig till praktiska hobbyuppgifter av något slag. Bra hantverkare arbetar väldigt effektivt med händer, närminne och strategi. Även lite teoretisk uppbackning utan att slå upp något. Men många löser tvärvändning i livet och det syns först i verkligheten hur inlärningskurvan ser ut. Fastighetstekniker är mer socialt och slappt. Kyltekniker är mer stressigt och du får engagera dig för din lön.
En vän var fastighetstekniker 1,5 år mellan jobb. Han hade det inte speciellt jobbigt. Fikade med kunder mellan varven. Bar upp och ner lite kylskåp och kontaktade behörigt folk vid felanmälningar. Inget direkt jobb i sig. Beställ och byt ventilationsfilter. Jobbar från en stor kassa där allt är avrundat.En kyltekniker/värmepumpstekniker ska jobba blixtsnabbt, kunder står & glor och är hemma på tid de egentligen ska arbeta, så de förlorar pengar av att du står där på två sätt. Du ska förklara var du gör samtidigt som du är en ett levande uppslagsverk om el, VVS, kylteknik och energioptimering och får frågor om detta när du inte berättar vad du just för stunden gör. Du ska egenhändigt kunna lösa problemen oavsett vad det som ligger bakom det, t ex åska, feldimensionering, servicebrist, vattenrelaterat, utslitet eller elfel.Du måste förstå hur styrsystemen fungerar grundligt för att kunna felsöka. Du bör kunna 15 vanligaste värmepumpsmodellerna i menysystem helt utantill, kanske bara 3-5 om du är märkesberoende. Kunna identifiera, hitta, beställa och byta alla komponenter i en värmepump. Även lösa problem om värmepumpen är felinstallerad. T ex hur gör man rent ett smutsfilter utan avstängningskranar i ett 2-våningshus?Kunder är måna om att få rätt hjälp så fakturan inte blir för hög. Slösa 1h i en telefonkö fungerar inte.Sen finns det lite luft/luftpumpar som man kan sätta upp, standardinstallationerna är ganska enkla, men de som har lite krav "kan vi inte sätta den där borta?" så springer tiden lätt iväg, kan kännas stressigt. Känns som mer snickare än tekniker.Jag tycker om att "linda in kunderna" ha med dem i en social loop där de vet allt om sin maskin när jag åker och inget är lämnat åt slumpen. Det är tyvärr välgörenhet som man inte kan ta betalt för. Väldigt ofta man hör att kunder inte fått någon genomgång alls på sina nya maskiner och försökt komma på själva hur det fungerar. Både förstår och inte förstår varför det är så.