Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Värmeåtervinningsanordningens prestanda
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Värmeåtervinningsanordningens prestanda (läst 657 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Exionnk
Nybörjare
Antal inlägg: 1
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Exionnk
«
skrivet:
18 juni 2024, 08:48:32 »
Citera
Jag är intresserad av att modernisera och förbättra energieffektiviteten i mitt hems värmesystem. Jag bor i ett enplanshus byggt 1989 i Arvidsjaur. Det nuvarande värmesystemet består av en installerad luftvärmeanordning och en värmeåtervinningsenhet, båda tillverkade av Fläkt 1989:
Värmeåtervinningsenhet: RDKB-1-3-2
Varmluftsapparat: RCDE-2-6-6
Bostadsdelen av bostaden är på cirka 135 kvadratmeter, med tillhörande garage som har en egen luft-luftvärmepump.
För närvarande förbrukar bostaden cirka 22 000-24 000 kWh per år, och håller en inomhustemperatur på 19-20 grader Celsius. Dessutom använder vi ofta en stor kakelugn för tilläggsvärme.
En idé jag funderar på är att installera en kraftfull luft-till-luft värmepump (Daikin XRH40) i vardagsrummet som ett komplement, och stänga av den befintliga varmluftsanordningen. Jag hoppas att detta, i kombination med en eventuell uppgradering av värmeåtervinningsenheten, skulle kunna förbättra uppvärmningseffektiviteten och sänka kostnaderna.
Jag är nyfiken på hur stor prestandaskillnaden skulle vara mellan min nuvarande värmeåtervinningsenhet och en nyare modell. Vad tror du skulle vara den mest effektiva och kostnadseffektiva lösningen för att minska mina uppvärmningskostnader?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10196
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Värmeåtervinningsanordningens prestanda
«
Svar #1 skrivet:
18 juni 2024, 11:11:17 »
Citera
Om man tittar på själva värmeåtervinningen, FTX-aggregatet, så sägs verkningsgraden ha ökat från ca 50-60% till över 80% med dagens bästa modeller. De flesta väljer nog roterande värmeväxlare numera och då får man även återvinning av fukt i inneluften vilket kan vara fint med tanke på hur väldigt torr inneluften kan bli när det är kallt i Norrland.
Luftvärmeaggregat passar inte direkt ihop med luftluftvärmepump. Det enklaste ni kan göra är att stänga av det men låta ventilationen vara på som förut. Sedan installerar ni el-radiatorer i husets alla rum som klarar att hålla ca 20 grader inne även om det är -35 grader ute. Därefter kan ni satsa på en bra luftluftvärmepump som installeras på ett lämpligt ställe i huset och justera ner termostaterna på el-radiatorerna i alla rum som normalt nås av värmen från luftvärmepumpen. Då borde en ganska stor del av huset normalt värmas av luftvärmepumpen om planlösningen är hyfsat öppen. När det blir rejält kallt på vintern i Arvidsjaur kommer inte luftvärmepumpen att ge mer än en ytterst låg värme och man kan behöva justera termostaterna på el-radiatorerna runt om i huset om man inte accepterar att innetemperaturen tillfälligt sjunker en del. Även om luftvärmepumpen inte klarar värmen när det är som allra kallast kommer den att ge en väldigt stor energibesparing sett över hela året med den stora delen av gångtiden.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29881
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
18 juni 2024, 12:05:08 »
Citera
Varmluftsapparaten ska ju ha ett cirkulationsluftsintag.
En del av den luften skickas ut (via värmeväxlare) och resten cirkuleras.
Vet att en del har placerat en LLVP så att den blåser mot cirkulationsluftsintaget och får på så sätt en bra spridning av värmen i huset.
Nackdelen är att en del av den värmen ventileras ut, fast med en ny FTX med 80% verkningsgrad så återvinns det mesta av detta.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
18 juni 2024, 12:17:04 »
Citera
För att det ska ge en ordentlig effekt på uppvärmningen under vinterhalvåret behöver då LLVP blåsa typ 40-gradig varmluft rakt in i cirkulationsluftintaget på luftvärmeaggregatet. Väldigt svårt att få till praktiskt men man kan ju sätta en termometer i cirkulationsluftskanalen och mäta temperaturen för de som vill försöka testa med någon typ av lösning för detta.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
18 juni 2024, 17:10:40 »
Citera
?
Om returluften som recirkuleras in mot värmeaggregatet är högre än börvärdet så bör ju elvärmen stega ned, den upplever ju så att säga att det är för varmt inne.
Eller finns det annan styrning som styr det där?
Så har jag i alla fall alltid trott att det fungerar, finns ju inget bättre sätt att mäta rumstempen på än att mäta temperaturen på luften som sugs ut från rummet.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #5 skrivet:
18 juni 2024, 18:07:54 »
Citera
Jo målet är ju givetvis att få ner elvärmen men det jag menar är att om man t.ex. har 24 grader i entréhallen där LLVP och cirkulationsluftsintaget ofta finns så blir det också 24 graders cirkulationsluft som luftvärmeaggregatet tar in om man inte hittar på någon bättre lösning. Den 24-gradiga luften blandas sedan med t.ex. 14-graders tilluft från FTX-aggregatet vid ingången i luftvärmeaggregatet så in i el-batteriet på luftvärmeaggregatet går ca 21-graders luft. Luftvärmeaggregatet måste sedan vara inställt så att den klarar av att värma alla rum i huset, även avlägsna rum och rum med stängda dörrar. Termostaten till luftvärmeaggregatet måste alltså sitta i något av dessa kallaste rum. Det innebär att el-batteriet i luftvärmeaggregatet måste höja temperaturen på luftströmmen till t.ex. 40+ grader. Denna 40-gradiga luft kommer då att skickas ut i alla tilluftskanaler runt om i huset inkl vardagsrum m.m. som kanske LLVP egentligen skulle kunna värmas genom allmän luftspridning via öppna dörrar. LLVP kommer att känna att luften redan är förhållandevis varm och bara höja temperaturen lite grann i en begränsad del av huset och gå med låg effekt.
«
Senast ändrad: 18 juni 2024, 18:22:41 av Josth
»
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #6 skrivet:
18 juni 2024, 20:25:11 »
Citera
Jo, om termostaten sitter i kallaste rummet, jag förutsätter att den sitter i kanalen för recirkulationsluften, men kan förstås ha fel.
Den "kalla" tilluften står ju bara för typ 10% av det totala flödet, och tilluften värmeväxlas ju mot frånluften, så det påverkar ju inte såååå mycket.
Hade jag byggt regleringen hade i vart fall jag placerat givaren som styr effekten i det stora returflödet från entrehallen mot aggregatet.
För att bena ut detta "en gång för alla" vore det bra om trådstartaren kunde klargöra var termostaten eller givaren som styr värmen är placerad, det borde väl synas i något kretsschema kan man tycka.
Eller, om du Josth klargör om du VET att den ska placeras i det kallaste rummet?
Att spekulera om just detta gör egentligen alla svar till spekulativa.
Även OM jag har rätt så kan det förstås bli lite för kallt i de rum som inte värms direkt av luftvärmepumpen, på ungefär samma sätt som det blir om man stänger av aggregatet och försöker låta luftvärmepumpen värma hela huset på egen hand, min teori är alltså att det är bättre om fläktarna får hjälpa till att sprida värmen från luftvärmepumpen, än om man stänger av det helt.
Däremot får man nog acceptera att ha någon grad varmare än man egentligen vill i den del av huset från "stora recirkulationsintaget" sitter för att få lagom varmt i resten av huset, just för att tilluften kyls en aning av ventilationluften, även om man har en effektiv värmeväxlare.
«
Senast ändrad: 18 juni 2024, 20:27:40 av Rickard
»
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #7 skrivet:
19 juni 2024, 10:08:55 »
Citera
Hoppas TS återkommer! I monteringsanvisningarna för luftvärmeaggregaten står typ "Rumstermostaten placeras på för innetemperaturen representativ plats i huset." Har man den i vardagsrummet och där har en braskamin man ofta eldar i blir vardagsrummet inte en representativ plats eftersom det blir kallt i avlägsna rum i huset och rum med stängda dörrar när el-batteriet i luftvärmeaggregatet hålls avstängt. Accepterar man att det blir kallt i vissa rum så finns det ju dock många alternativ. Tilluftstemperaturen från luftvärmeaggregatet håller då runt 18-21 grader så med tiden kommer innetemperaturen att sjunka ganska rejält i dessa rum om man inte dessutom installerar någon annan värmekälla såsom el-radiatorer eller el-golvvärme i badrum.
Den nya friska uteluften (som alltså går via FTX-aggregatet först) utgör mellan halva och en tredjedel av det totala tilluftsflödet från luftvärmeaggregatet. Cirkulationsluftsflödet utgör alltså mellan hälften och två tredjedelar av totala tilluften beroende på modell av luftvärmeaggregat.
I detta fall kan jag också se utmaningar framöver att hålla igång ett 35 år gammalt luftvärmeaggregat. Det börjar bli väldigt svårt att hitta reservdelar numera. Därav min tanke att bara stänga av det befintliga och satsa på el-radiatorer i alla rum istället för luftvärmeaggregat när man byter till ett nytt FTX-aggregat.
«
Senast ändrad: 19 juni 2024, 10:12:49 av Josth
»
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #8 skrivet:
19 juni 2024, 10:49:47 »
Citera
Jo, där kan jag ge dig rätt, att det är gammalt och troligen inte så effektivt längre.
Ett nytt FTX inkl montering går väl på runt 100 000 idag skulle jag tro, och närmare 30 000 för värmepumpen.
Elradiatorerna borde vara den minsta kostnaden, om inte elinstallationen drar iväg kostnadsmässigt.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #9 skrivet:
19 juni 2024, 11:25:20 »
Citera
Ja priserna för utbyte av FTX har allt stigit rejält. Är man stark och händig med lite plåt och köper aggregatet separat via nätet finns mycket pengar att spara.
Ser nu att det också finns ett helt annat alternativ. Arvidsjaur har ett fjärrvärmenät. Bor man så det går att ansluta dit kan det vara intressant att räkna på vad det skulle bli för kostnad(?) I så fall blir det ett nytt FTX och ett nytt luftvärmeaggregat med vattenbatteri istället för el-batteri. Fjärrvärmebolaget är kommunalt och då brukar de sträva efter att hålla fjärrvärmetaxan på en rimlig nivå.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 952
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
KaveTheMan
Zebrano
VictorHus13
Jisse
RaveG
shelter
Erik Renberg
Smurfen.
ErikB
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info