0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tog en offert häromveckan där det räknades på ett genomsnittligt pris/kostnad på 150 öre kWh framöver det kan ju måhända stämma? Men i min skalle så känns det som det övervägande kommer vara högre priser på vintern samtidigt som solcellerna ger minst…Dessutom med svängningarna från låga elpriser på natten till lägre priser på dagarna så känns det lite osäkert hur man skall resonera!
Takpris inkluderar väl inte nätavgifterna ?Var mer skeptisk till solpaneler innan vi införskaffade en ladd hybrid.Blir lite vettigare kalkyl om man räknar in att solen till en del laddar bilen under ca 6 månader per år.Vill minnas att vi sålde ca 10000kWh förra året så det blev straxt över 6000:- i avdrag på deklarationen.Örena man får via nätnytta av nätägaren är inte så många kronor.
I mitt fall står det bara ”Genomsnittlig kWh -pris 1.5 kr/kWh”Uppskattad årlig produktion 8600 kWhÅterbetalningstid 14.5 årInstallerad effekt 11620 w. 28 paneler a’ 415 w.I mitt fall kommer/skulle det troligtvis bli dyrare än det offererade priset pga skogsfastighet plus att jag envisas med att ha dem på marken så troligtvis inga bidrag… Försökt o läsa på om regler men inte helt lätt!…Bara kabeln mellan solcellerna en 16 kvadratare går på runt 30000 kr ink moms då det är närmare 150 meter till skåpet
Oj, redigt påslag på 16mm2, men varför inte jordkabel 4mm2? Och lämna växelriktaren vid solcellerna.
Svar vet ej!? Är icke kunnig inom el! Tanken är att sätta/bygga ett teknikhus närmast panelerna för växelriktare o ev batterier i framtiden. Installatören tyckte/trodde att det behövdes ifrån teknikhuset till elskåpet en sådan kraftig kabel.
Är det då en kopparkabel 5x16 mm2 . det går bra med en 5x25 mm2 aluminiumkabel, en sådan ska ha ett steg grövre aria. Och är mycket billigare.