Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken lösning är tystast för ventilation i imkanal?  (läst 379 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ZZzzz-maskin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej gott folk!

Min man och jag behöver vägledning. Vi har en villa från -69 med självdrag på 180 m2, tvåplan med vind. De gamla ägarna bytte från oljepanna till bergvärme, så vi har i princip ingen ventilation. Ingen fukt åker ut när man duschar t.ex., så vi brukar sätta på köksfläkten på fult blås då, vilket funkar. Nu till problemet: vi vill ha det TYST. Vad är bästa lösningen för oss? Vi har gått runt och pratat med grannar, och många säger att de har en tak-/kanalfläkt, men att de har den avstängd för det mesta för den låter för mycket. När de sätter på den så håller jag med, det låter för mycket både ute och inne.

Vi vill ha fläkten ovanför badrummen (de ligger ovanpå varandra), då imkanalerna går bredvid varandra på vinden och ut. Vilken lösning är den tystaste? Det är ok om det låter lite i badrummen, men jag vill inte höra den i resten av huset och jag vill inte höra den när jag är ute i trädgården. Kan man sätta ljuddämpare både på inblåssidan och utblåssidan av fläkten, eller är det ineffektivt? Jag tänker att det tystaste utomhus torde vara att ha den på vinden, men då kanske man hör det genom bjälklaget till övervåningen? Vi har pratat med två firmor. En rekommenderar en fläkt på taket med en ljuddämpare på vinden. En rekommenderar en fläkt på vinden, med ljuddämpare på båda sidorna (alltså att det ligger som en korv på vinden). Jag gillar korvidén för att det blir ljuddämpare på båda sidorna, men den firman var verkligen inte seriös, utan det var bara sälj-sälj-sälj och skräm upp och de kändes inte kunniga, så det är kanske inte vettigt.

Snälla, ge oss vägledning till en så tyst lösning som möjligt. Min man vill verkligen ha en fläkt, och jag vill verkligen inte ha oljudet. Vi blir osams över det tyvärr.

(Tillägg: vi är inte intresserade av FTX. Vi kommer att sätta in spaltventiler. Vi kommer också att be om en ratt inomhus så att vi kan justera flödet, men som sagt: många verkar stänga av dem helt.)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9752
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ja ett problem är ju att de nya energisnåla elektroniska fläktarna är högvarviga och kan låta mycket. Jag skulle välja en fläkt i en ljudisolerad box på vinden med kanalljuddämpare mot donen inne och takhuv ovanför yttertaket. Frånluftsdonen i huset bör sitta i toaletter, badrum, kök, tvättstuga och helst klädkammare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag har ju Fresh-fläktar i badrummen, de är fuktstyrda och går på lågvarv för det mesta och varvar upp när man duschar.
De låter i princip inget alls på lågvarv och surrar lite lågt när de varvar upp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3645
  • Karma +3/-0
Jag håller just nu på att montera luft/luft i ett nyrenoverat hus med Fresh/Pax i toan som enda fläkt. 1-1,5 meter rör ovanför upp till taket. Det låter helt bedrövligt. Kan kika vad det är för fläkt lite mer precis. Jag bad kunden att reklamera det till snickaren som anlitat mig, "bit inte den hand som föder dig". Men så illa var det faktiskt. De var väldigt noga med att luft/luft inte lät något, extra avsides placering osv. Sen står toafläkten och vrölar i hela huset..
Pax som bara går rakt genom vägg låter oftast inte mycket. Jag tycker dom är fula jämfört med luftdon. Lampor och skit som lyser.

Hur som! Korvidén är jättebra, kanalfläkt eller boxfläkt och ni kommer bli supernöjda. Ljuddämparna stryper inte i ventilationssystem (så som vissa billjuddämpare gör).

Välj Östberg EC-fläkt, steglöst ställbar hastighet.

Edit: Det finns möjlighet att ha externt ställbar hastighet, lite som dimmer i utseende. Som standard är de ställbara uppe i elboxen på själva fläkten. Rätt fint att kunna anpassa om man vill dra på lite extra under sommaren så det blir fart i tilluftsventilerna.
« Senast ändrad: 15 maj 2024, 12:00:06 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag håller just nu på att montera luft/luft i ett nyrenoverat hus med Fresh/Pax i toan som enda fläkt. 1-1,5 meter rör ovanför upp till taket. Det låter helt bedrövligt.

Den varianten finns också, köper man den billigaste modellen på marknaden utan varvtalsstyrning så...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ZZzzz-maskin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Wow, tusen tack för era svar! Precis det kunskapsstöd som jag behövde.

Två följdfrågor:
- Blir det inte ännu tystare om man har en ljuddämpare på andra sidan fläkten också, alltså mot skorstenshållet? Eller blir det sämre utsug med en ljuddämpare på vardera sida av fläkten? Vi bor där det är tyst utomhus - och vill fortsätta med det. (Följdfråga på det: ska man ha ljuddämparlåda eller ljuddämparkorv?)

- Kan ni rekommendera en smart lösning för att styra fläkten, alltså så att man kan sätta den på schema, så att det är mer fjutt de timmar som jag är på jobbet? (Visst, jag kan ju styra det manuellt, men tänkte att det här kanske är något som man skulle vilja kunna styra med mobilen.)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9752
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Visst kan man ha en kanalljuddämpare även på avluftskanalen men tänker att det är överkurs om man har en avluftskanal på några meter som slutar i en plåthuv ovanför yttertaket. Bor man där det är väldigt tyst ute kan det kanske märkas.

De moderna elektroniska fläktarna går oftast att styra med en 0 - 10 Volt signal. Vill man inte styra det med ett vred manuellt finns det smarta puckar som t.ex. Plejd vilka har 0-10 V utgång och kan programmeras på diverse olika sätt. Dock har de inte någon inbyggd batteribackup för datum/tid så man bör då även skaffa motsvarande internetkopplad gateway till routern så tiden synkas igen efter eventuellt strömavbrott. Sedan kan man bygga på med diverse styrning av t.ex. belysningen i huset.
« Senast ändrad: 15 maj 2024, 20:48:43 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ZZzzz-maskin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tusen tack för svar. Tack vare era svar vÃ¥gar vi oss pÃ¥ en ljudisolerad boxfläkt med ljuddämpare pÃ¥ vinden. (Och  kastar inte 50.000 i sjön för en dÃ¥lig lösning som vi aldrig använder.) Grymt skönt att ha er input i frÃ¥gan.

Ser att du bor i Stockholm - har du någon firma som du rekommenderar? Trevlig kväll!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9752
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Blir säkert bra med en ljudisolerad boxfläkt på vinden tummenupp Tyvärr har jag inga ventilationsfirmor på rad att rekommendera. P.g.a. trafikinfarkten runt Stockholm väljer också många firmor att bara jobba i en viss del såsom t.ex. Bromma med närmast kringliggande områden. Ofta är det så att kommunens officiella sotarmästare har en firma som också sysslar med ventilation. Kan vara värt att höra sig för där. Man kan också höra med närmaste Ahlsells eller Dahl-butik eller liknande som oftast säljer delarna till hantverkarna. De brukar ha bra koll på vilka hantverkare det finns i området.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!