0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur gammal ska en bil vara för att värdeminskningen slutat?
Jag skulle säga att det beror på; min V50 2012 D2 Summum, 26200 mil har stått stilla länge nu, värdemässigt. Skulle tro att det är först när rosten börjar komma på bred front som den kliver nedåt reservbilsvärdet.Kan ej svara för andra bilar, eller jo, päronens Clio 0.9L 90 hp, 2016 (skitbil) har stått/står också stilla prismässigt.Så äldre bränslesnåla bilar verkar iaf stå stilla?
I min värld ökar bilar i värde som ger mej ett problemfritt liv!! . Dvs ingen lagning, inget el ände, enkel teknik, ingen måste betala o lämna-hämta på service, ingen stämpling i servicebok, och får plats i varma garaget mesta tiden. .
Jag skulle säga minst 30 år, min är 36 år, ägt den i 21 år.
Hur är det med gummi delar och damasker?Börjar inte de bli hårda eller vittra sönder och måste börja bytas, är väl en del jobb ändå att göra, för att behålla värdet?Men jag hejar jag på, sikta på +50 år! 💪🥳
Bromsarna går jag igenom vart annat år,
Låter lite märkligt. På en ny bil som jag köpte för många, många år sen har jag bytt bromsar en gång och bilen har totalt gått ca 26 000 mil / 260 000 km.
Inte alls märkligt, bara vanlig bromsservice vilket inte innebär något byte av delar, bara rengöring och uppsmörjning. Undviker därmed kärvande bromsbelägg och bromskolvar vilket innebär att bromsarna alltid fungerar perfekt.
Killen som fixade det med Airgablampan brukar köpa bilar som kräver större reparationer (med typ motorskada) för typ 3000 - 5000 kr. Sen reparerar han och säljer dom vidare. Tror en bytesmotor kostar kring 7 000 kr.Har bara kollat på en av dessa bilar. Den verkar ha utannonserats i maj 2023 för 34 000 kr. I april 2024 köpte killen bilen och då hade den en motorskada. En grå Peugeot.Personen som ha ägt den måste ju minst ha tappat 25 000 - 30 000 kr på ett år. En katastrof så att säga om man tittar hur lite t.ex. Toyota bilar minskar i värdet.