0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Känns lite bättre nu, en stund iallafall!?! Tog en sväng och den började med limp mode efter någon kilometer, fortsatte på 3an i 50km/h och nollade igen under färd, felkod P242F återkom igen, samtidigt startade regenereringen, inget limp mode men nollade igen, sedan kom P2458, nollade igen, körde med regenereringen ungefär 1 mil med 2000 varv, fortsatte tillbaka på motorvägen i 110 km/h, ingen ny felkod, handlade och körde hem 2 km, ingen ny felkod, bilen känns nu pigg igen. Inte någon gång tändes motorfel lampan. Så Stort Tack!! 👍, att du bekräftat teorin, får vi hoppas 🙏Bad om frugans telefon att installera obd2 appen, hon säger fortfarande, köp ny bil.... arg😅Hoppas någon annan också kan ha nytta av denna lärdom på lite äldre dieselbilar. Var mer fel förr med orent bränsle tror jag. Använda lågsot olja också bra dvs inte A3/B3, utan C2, C3, C4, A5/B5
Ok, Tack👍Menar du från limp mode läge, att köra på låg växel och få upp varven en stund?Vill gärna titta på felkoderna, blir att man resetar då också. Ibland har det varit att byta bränslefiltret och även igensatt partikelfilter.
Frugan inte glad, limp mode 40 km/h på motorvägen igår.Ingen motorlampa lyser. Har två pending faults samt Diesel partikel filter Regeneration duration P2458.Finns eolys tank men ingen felkod för nivån.Trycket genom partikelfiltret var ok för ett par månader sedan. Ingen NOx sensor varning vad jag ser. Nollar man så går den igen.Andra gången inom en månad. Kan det vara bara kortkörningar, så att regeneringen aldrig hinner klart?Frugan vill köpa nyare bil 😱
Brukar lösa sig med att ut o gasa, håll 3000-3500 varv i 15-20 min så den får bränna ut sig ordentligt.
Man måste få den ur limp home-läget först, annars kommer den inte ens försöka att regenerera. Det brukar gå att tvinga den till en extra regenerering via OBD och då går den ur limp home-läge åtminstone tills den har försökt regenerera igen. Men starta inte tvångsregenereringen förrän bilen är i rörelse ute på landsväg och du är säker på att inte behöva sakta in eller gå ner till tomgång förrän regenereringen är klar.