0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kia Sportage Diesel, 1.6 liter, 135 hk, automat, 4WD, drag, årsmodell 2019.Förhoppningsvis har man bil i ca. 10 år nu.Lite surt med 3000 kr/år i skatt, men det får man ta.OCH, den väger 10 kg mer än den får för att vi ska kunna dra vårt husvagn, men det löser vi i så fall med den andra som blir kvar.
Att ha en bil på firman kostar mer än att köpa privat, möjligen kan det vara en aning billigare med elbil, men absolut inte med en fossil bil.Jag har köpt den kontant.
Är schablonavdraget inte 25 kr/mil? (bilersättningen).Schablonavdraget gäller om man använder sin privata bil i företaget (för resor i firman).
Värdeminskning 20000Däck 2400:-Försäkring 6000:-Skatt 360:-Drivmedel 1500:-Service 0:-Totalt ca 30,250:-Ingen fast service men naturligtvis kommer det dyka upp saker med tiden. Vet inte vad du räknat med i dina 2500. Från när jag hade en diesel så räcker inte 2500:- för mer än byte motorolja m.m som ingår i årlig service. Din försäkring kan jag inte veta men min i Gbg kostar 8000 så uppskattar din till ett par tusen mindre.Värdeminskningen är du säkert bättre på att uppskatta. Köp en 3 år gammal som gått ca 4500 mil för 350,000:-. Efter 10 år har du en 13 år gammal bil som gått 14,500 mil. Vad kan en sådan ligga på? Beror antagligen på teknikutveckling. Om vi går på vad en sådan skulle kosta idag så kanske 150,000? En kraftig teknikutveckling så blir det antagligen mindre.Däck vet jag inte vilken storlek/lastindex du räknat på. Ingen specialist på däckslitage/mil och vet inte om du köper Premium däck osv.Skatt är nuvarande skattekostnad. Finns ju risk för att den normaliseras till en högre nivå, men å andra sidan finns det väl ännu större risk att dieseln i dit räkneexempel får ännu högre skatt framöver?