0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fanns på en facebook grupp om solceller en person som gjort egna markstativ och var vinklingsbara. Såg enkelt ut, nästan ”för” enkelt tyckte jag grunden såg ut.
Se bild nedan, jag skulle tro att du får mest ut av en anläggning i öst/västlig riktning, om du är ute efter att ha egen el så länge som möjligt utan stort batteri.Med en 15 kW anläggning får du ju de flesta dagarna mer el än du behöver mitt på dagen, om du inte kan lagra elen utan måste skicka ut det på nätet så blir det inte så nyttigt för dig, speciellet inte om elpriset är negativt mitt på dagen som det var flera gånger förra sommaren. (Det lär bara öka för varje år som går)Istället för max effekt klockan 12 så ger ön östlig riktning mest klockan 10.00 och en västlig ger mes klockan 16.00.Ofta är elpriserna lite högre de tiderna på dagen, så om du exporterar förmiddag och eftermiddag istället för mitt på dagen kan det kompensera för den minskade produktionen (ca20% mindre total produktion)Om du ska använda elen själv så får du rätt många fler timmar med bra tillgänglig effekt om du ställer dem i öst/väst.En plogform med sydläge +- 22.7° kanske också kan vara en kompromiss som kan fungera.Eller, ställ dem som en solfjäderform?Till syvende och sist faller nog de flesta för maximal produktion, inte vad som ger mest "egennytta", men av någon anledning misstänker jag att du är mer inne på "egennyttan" och då verkar ju öst/västlig vara en bra strategi kan jag tycka. Från solcellskollen.se:
Detta påverkas väl även av årstiden då solen inte kommer upp ordentligt mer än i söderläge, så kanske man tappar mer på vår o höstkanten?