0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för svaren! Vedpannan har en laddomat 21, men det är sant att jag borde prova att stänga av en ventil i pannans krets för att se om det blir skillnad. Hade jag inte ens tänkt på, enkelt att prova! När det gäller prioritering av tankarna, anläggningen är bara 6 år gammal, precis så den ryms fysiskt i utrymmet och ont om plats för ytterligare utrustning, när jag byggde den ansåg jag att det skulle krävas en ännu mer avancerad styrning om man ska ladda en tank i taget med de tre olika värmekällor. Idag har den passiv värmeutjämning mellan tankarna på tre nivåer. Dessutom ville jag ha alltid maximalt med kallt vatten i botten för solfångaren, därför jobba mot båda tankarna. Känns det rätt tankesätt?Jag tror att VP'ns cirkulationspump går kontinuerligt, ja, måste kolla om det går att ändra i inställningarna. Vid risk för frost måste den ju ha lite cirkulation, och då ska ändå skiktningen fungera. Men bra tanke! Jag har 6 grader skillnad över pumpens värmeväxlare, tror cirkulationspumpen behöver gå på max för att inte det ska bli för varmt och utlösa högtryckslarm som vi haft problem med.Det är en Baxi Bonus Air 10, autocorrect har ställt till min stavning i inlägget.Det jag verkligen inte fattar, de nedersta 40% av tankarna borde aldrig kunna beröras och röras om, då allt är kopplat in ovanför, det borde vara "dött" utrymme endast till solvärmen. Ska undersöka dessa förslag, stort tack!
Laddomat 21 har inbyggd backventil, så det ska inte behövas någon extra på den kretsen.Det behövs inte mycket omrörning i tanken för att hålla uppe temperaturen även i den "döda" delen, det enda som sänker temperaturen här är ju självavsvalningen (om jag förstått inkopplingen korrekt?). VP-cirkulationen kan eventuellt vara boven i det dramat, även om man sätter den intermittent så drar den väl runt en hel del vatten när den väl går?
Och har även ventil för självcirk i sig och då snurrar vattnet av sig själv runt mellan panna och tankar baklänges
Flödet du ritat in i figuren är i riktning framlänges, från tank (botten) till panna. Flöde baklänges stoppas av ventilen.
Och den ventilen är öppen när inte pumpen snurrar, när pumpen börjar snurra så blir det ett tryck på ventilen och den stänger, hur skulle det annars fungera med självcirk. Självcirk kan inte öppna den om den är stängd och då kan det inte bli självcirk. Se och betrakta bilden, så syns det att den är öppen med blå markering som visar flödesväg vid självcirk och det går det då även baklänges, när pannan svalnar ner.
Försöker bifoga en skiss på kopplingen och spec av tankarna men har inte listat ut hur man gör här på forumet
Tack igen för alla svar! Idag försökte jag med att stänga av både fram och retur från pannan till tankarna, efter 5 timmar eller så, fortfarande exakt samma resultat. Jämn temperatur i båda tankarna och alla nivåer. Kanske nästan lite varmare i botten på ena tanken, men det kan vara lite fel kalibrering på temperaturvisaren med, plus minus någon grad. De har i alla fall inte rört sig. Provade sedan att öppna pannans ledningar och istället stänga av strömmen till VP, så ingen cirkulation sker överhuvudtaget. Efter ett par timmar, fortfarande samma resultat, jämna temperaturer. Mycket mystiskt. Tankarna kom från AMK Solac AG i Schweiz, top of the line tankar och jag vill är rätt säker på att det finns skiktplåt i dem. Försöker bifoga en skiss. Har bott utomlands i flera år och ingen har riktigt satt sig in i varför det inte fungerar som det ska, men nu måste jag hitta en lösning när solvärmen äntligen kommer till. Göra om hela systemet till seriekoppling hade varit väldigt jobbigt och dyrt, alla presskopplingar måste slängas, mer styrning eller bara solvärme mot ena tanken, etc. Jag hoppades hitta problemet och det kanske bara är en backventil på rätt ställe som krävs, det gäller bara att hitta orsaken till eländet. Försöker bifoga en skiss på kopplingen och spec av tankarna men har inte listat ut hur man gör här på forumet
Man måste registrera sig som användare.