0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
500 i radonmätning i entrehallen. ca 250 i rummen bredvid. Radonsugen placering nästan mitt i huset i entrehallen, perfekt läge m.a.p mätningarna.konstig bottenplatta. 15cm+5cm. Mellan dom ligger 4 cm frigolit!Diamant hålborr 100mm. tid ca 2 timmar.Spirorör. Östberg kanalfläkt som skall sättas på vinden.Blandning av sten, sand under plattan. Kan försämra suget.Grävde ut så långt armarna räckte. Ca 4 hinkarIfall det inte blir någon förbättring pga sand/sten så tänkter jag vände på steken och blåsa in friskluft istället utmed golvet.
Hur mäter du?
Radoneye. Ligger runt 35 hela tiden.. trodde inte skillnaden skulle bli så stor med tanke på att jag har sand sten under plattan.Otroliga är att luften känns mycket friskare med
Grattis. Det är så otroligt simpelt och billigt att få bort radon.Får du kalla golv kan du testa att sänka fläkten lite till.Hela min undervåning är väggarna byggda i blåbetong och så har jag betongbjälklag i båda våningsplanen samt en fet tegelskorsten. Just nu ligger jag på 59 i långtidsmätning och under bottenplattan är det mer än 2800 Bq.Så länge jag ligger en bra bit under 100 är jag nöjd. Hamnade också runt 35 när jag startade fläkten men jag är energisnål så jag skruvade ner den lite tills jag tyckte balansen mellan kilowattförbrukningen/fläktljudet och radonet var på en acceptabel nivå. Fläktljudet hör jag överhuvudtaget inte eftersom den är i pannrummet, det är bara en bortförklaring.Jag själv skulle inte vara orolig för att köpa ett hus som har upp till 1000 Bq/m3
Nice. Min fläkt sitter på vinden så den märks ej.En fråga, ska man kondensisolera rören som går inomhus? Vet att man ska isolera rören på kallvinden för att undvika kondens av varm luft till kallt utrymme.