Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläktmotorbyte  (läst 27606 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Fläktmotorbyte
« Svar #15 skrivet: 28 maj 2006, 16:29:40 »
Problemet är större än så. OM...du byter lager så får du tillbaka oljudet inom två år eftersom strömvandringen över lagret finns kvar. Du MÅSTE alltså byta till en ny motormodell för att slippa problemet!

Jag är ännu ej helt säker på detta för panasonic säger sig ha bytt till bättre tätningar (washers) i den nya motorn eller om det är i lagren??? och när jag har demonterat bägge så är den synliga skillnaden enbart lagren som tidigare tillverkades i Thailand och nu i Kina som skiljer motorerna åt.
Jag kan självklart ha fel men Lyckade lagerbyten finns som är över två år och helt utan missljud.
Lagren som jag använder är SKF och FAG.
Tveklöst är felet strömvandring och vid frekvensomformardrift så är detta vanligt och vid åtgärder här använder man elektriskt isolerade lager tex keramiska och dessa är svindyra "tusenlappar" men i fallet med dessa motorer så har inte nya motorn någon typ av förhindrande isolering för strömvandring som jag känner igen! men strömvandringen är nog inte jämförbar med fallet frekvensstyrning utan beror på statisk uppladdning som slår igenom lagren.
Framtiden får visa vilken metod som håller längst men jag tror att tätningarna i lagren ger upphov till fukt vid temperatur växlingar och fukten får ström att ta vägen igenom lagret och att Panasonic förbättrat nya motorn genom att byta till bättre lagerkvalitet.

Jag får säga att teorierna är mina egna och det kan naturligtvis visa sig att jag har helt fel och problemet är kanske löst i kretskortet till nya motorn!

Jag skall bara tillägga att motorn inte är frekvensstyrd om nu någon skulle blanda ihop det.

 
« Senast ändrad: 28 maj 2006, 16:33:42 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad trollkula

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktmotorbyte
« Svar #16 skrivet: 28 maj 2006, 18:17:02 »
Sådärja !
Nu var det klart med motorbytet.
Det tog ca. 1,5timme och nu surrar den så tyst så man undrar om den står still eller går och jag tror att den är tystare nu än när den var ny.
Själva bytet gick förvånansvärt bra det enda som egentligen var krångligt var när man skulle frilägga motorn från elektroniken, man är ju lite rädd att nått ska skadas, det är ju såååå tunna elledningar som prinskorvarna ska hålla reda på så man inte drar av någon.
Instruktionen jag hade var helt toppen med bilder för varje moment.

Dock, en svordom.... hade 3 skruvar kvar på slutet och behövde bara 2...
men det löste sig, jag hade glömt att den tredje skruven var till locket över elplinten...

Tack o lov....
Panasonic e9ckp5 (skrotad), numera en mitsubichi Q-Heat, braskamin, undertryck i 2 rum, direktel 2st element, 115kvm, Dalarna

Utloggad tomtom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-2
SV: Fläktmotorbyte
« Svar #17 skrivet: 28 maj 2006, 19:39:30 »
Grattis till lyckat byte!

Vilken instruktion har du?
Finns den på nätet?

MVH

Utloggad trollkula

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktmotorbyte
« Svar #18 skrivet: 28 maj 2006, 19:50:55 »
Jag hittade den på citcops hemsida för ett år sedan men vet ej om den finns kvar där.
Ivarjefall så har jag den som pdf fil.
När jag fick hem fläkten så följde samma instruktion med i fyrfärg.
Panasonic e9ckp5 (skrotad), numera en mitsubichi Q-Heat, braskamin, undertryck i 2 rum, direktel 2st element, 115kvm, Dalarna

Utloggad tomtom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-2
SV: Fläktmotorbyte
« Svar #19 skrivet: 28 maj 2006, 20:04:20 »
OK

Den från Citcop har jag, men tycker inte den är så värst tydlig.

Jag kanske får en med fläktmotorn om jag har tur.


MVH

Utloggad tomtom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-2
SV: Fläktmotorbyte
« Svar #20 skrivet: 04 juni 2006, 15:04:25 »
 Thumbsup
Har oxå bytt nu, gick riktigt bra.

Fick med en reklamationsblankett, i vilken
det frågas efter nåt "lotnummer" på motorn,
undrar vad det är? finns ett par att välja på.

Nu är det iaf. tyst o skönt igen  ::)


MVH

Utloggad intr 10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Fläktmotorbyte
« Svar #21 skrivet: 04 juni 2006, 20:08:32 »
inget att bry sig om, fyll i resten och skriv under , skicka tillbaka med motor. Citcop?

Utloggad tomtom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-2
SV: Fläktmotorbyte
« Svar #22 skrivet: 04 juni 2006, 22:07:13 »
Jepp.

Tack för svar.



MVH

Utloggad vpgr

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1224
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
    • Värmepumpsgruppen
SV: Fläktmotorbyte
« Svar #23 skrivet: 04 juni 2006, 23:36:55 »
Vi har sett mest problem med Sharp.
Det är också Panasonic motorer i dem också.
Konstigt att inte Sharp har haft detta problem ute i Europa, utan att det har varit koncentrerat här uppe i Sverige.
Satt och tänkte om det har något med värmedrift att göra?
Personligen är jag inne på 2 saker:
1. Värmedriften nonstop i 24/7 ger upphov till att de Kinesiska lagren svettas ut sitt fett.
2. Joniseringen laddar upp fläktrotorn negativt, och detta vandrar mot fläktmotorn.
Vid relativt torra lager så ger rotationen upphov till att det bildas små gnistor när kulorna snurrar, och detta gröper ut lagerbanorna.
Efter att lagerbanan har skadads, så förstärks dessa små vibrationer av fläktrotorn som i detta fall fungerar som ett högtalarmembran.

Vi har vid servicebyten använt SKF eller KOYO lager, men alla kvalitetsmärken kan användas.

Observera att detta är endast vår teori, men att verkligheten kan se helt annorlunda ut.
Felen på Sharparna har kommit allt mellan 3-15 månaders drift.

Mvh
Tomas

Värmepumpsgruppen specialister på värmepmpar med 3 butiker i Stockholm med utställning. 4:e öppnas inom kort i Järfälla.
Bergvärme -  Luft/vatten - Luftvärmepumpar.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktmotorbyte
« Svar #24 skrivet: 10 juni 2006, 21:55:14 »
Tjena Bosse...

Citera
Jag får säga att teorierna är mina egna och det kan naturligtvis
visa sig att jag har helt fel och problemet är kanske löst i kretskortet
till nya motorn!

Enligt uppgifter jag har är det just kretskortet som spökar, och att problemet
är löst i nya serien motorer. Vandringen nöter sönder lagren och uppstår genom
nån felaktig komponent i motorns kretskort.

Men detta kanske redan är gammal info, har varit borta ett tag och har inte haft
tid att läsa genom alla topics...

Good 2 B back 8) *vinkar*

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Fläktmotorbyte
« Svar #25 skrivet: 12 juni 2006, 16:37:11 »
Ja fast i den tekniska utredningen om felet så är tätningarna förbättrade på nya motorn eller lagren! (vilket inte framgår)

Double washer (distansbrickor) eller (tätningar) och en ny leverantör är vad jag fattar den kryptiska texten nedan!
(Teknisk engelska är nog det värsta som finns) Jag frågade en engelsk kylgubbe om vad jag "han" skulle kalla en liten plastpryl till kondensslang för och han svarade- probably a thing!

3 Remedy
Occurance of electro-chemical corossion is improved after implementation on the remedy parts. Remedy parts of new source and
HMM fan motor double washer will provide a better leakage current protection.

Men man kan ju aldrig veta och jag byter motorer om det är på långväga håll! men vad jag vet så fungerar nya lager i alla fall längre än det gamla gjorde!

Jag byter bägge lagren men det har alltid visat sig att bara främre lagret är skadat och det skulle nog fungera att bara byta detta, man slipper då att löda loss kretskortet.





Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad tomtom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-2
SV: Fläktmotorbyte
« Svar #26 skrivet: 12 juni 2006, 17:42:51 »
Hej

Min motor började låta efter förra sommaren,
då den fick gå i kylläge en hel del.

Det kanske kryper in fukt i lagren efter kyldrift?

Man kanske skall vara noga med att låta den gå i
fläktläge efter kyldriften så den får torka ut?

En liten fundering bara... Sc:,h

Kör kyla idag oxå  :)


MVH

Utloggad intr 10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Fläktmotorbyte
« Svar #27 skrivet: 12 juni 2006, 19:40:09 »
Ny motor kostar runt tusenlappen . Åka igen kostar också 400 kr / tim " so what"?

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Fläktmotorbyte
« Svar #28 skrivet: 13 juni 2006, 04:57:19 »
....
Double washer (distansbrickor) eller (tätningar) och en ny leverantör är vad jag fattar den kryptiska texten nedan!...

3 Remedy
Occurance of electro-chemical corossion is improved after implementation on the remedy parts. Remedy parts of new source and
HMM fan motor double washer will provide a better leakage current protection.
.....
Ja den engelska snutten är tammetusan helt galet skrivet.
Jag skulle typ översätta det till "Förekomsten av elektrisk-kemisk korrosion har förbättrats efter ditsättning av åtgärdsdelarna..."

Asså.... det hela resonemanget ger en smula rynkning i pannan.
Låter som korrosionen har blivit BÄTTRE istället för att minskas....
Sen får man fanken bestämma sig, elektrisk eller kemisk typ av korrosion?.... eller va fanken säg båda.

Låter som någon manglat texten genom babelfish och som fått betydelsen om bakfoten.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Bozen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nöjd HE9:a
SV: Fläktmotorbyte
« Svar #29 skrivet: 14 juni 2006, 23:36:47 »
3 Hjälpmedel
förekomst av elektronik-kemisk korossion är förbättrad efter genomförelse av hjäpmedelsdelarna.
hjälmedelsdelarna av ny orsak och HMM fläktmotor dubbel tvätt kommer att förse ett allmänt bättre skydd mot läckage.

       kunde inte låta bli att försöka översätta   :,v(
skåning

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!