0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det finns en del elverkstrådar men mina tankar här är nya så jag öppnar en ny.Ligger den fel så flytta gärna.Trefas T/D-kopplad elmotor som svängmassebalanstjänst?Kan man koppla in en trefasmotor som snurrar utan last. Kommer den bidra till att motverka påverkan från tex ett kylskåp som startar?Hur minimerar man startströmmen med rimliga kostnadseffektiva åtgärder?Vilken är den största elmotor man kan starta utan att få ett elverk på tex 10 kW att storkna.När den första är igång hur stor kan man då lämpligen ansluta som nr 2 osv.När finns det så mycket svängmassa att man rimligen inte har nytta av fler?Funkar detta ens i teorin?Funkar detta i praktiken?Spänningsvaktsstyrd doppvärmare A, B C D E och F a 10% vardera av elverkets effektKan man ha en doppvärmare A som går när övrig last är 0 och när spänningen är mer än 1 V över önskad spänningKan man ha en doppvärmare B som går när övrig last är 0 och när spänningen är mer än 2 V över önskad spänningKan man ha en doppvärmare C som går när övrig last är 0 och när spänningen är mer än 3 V över önskad spänningKan man ha en doppvärmare D som går när övrig last är 0 och när spänningen är mer än 4 V över önskad spänningKan man ha en doppvärmare E som går när övrig last är 0 och när spänningen är mer än 5 V över önskad spänningAngiven överspänning kanske är fel. Återkom i så fall med lämpligare värden?Funkar detta ens i teorin?Funkar detta i praktiken?
Torbjörn:Om man utgår ifrån en sån härhttps://duab.se/garage-verkstad/elverk/dieseldrivna-elverk/duab-power-elverk-mdg12s-3-3-fas-diesel-tystgaendeoch kopplar på tex en sån härhttps://www.slipcentralen.se/shop/product/90-elmotor-3-fas-15-kw-4-poligHur vet man hur stor kondensator man bör ha? Är motorn lämpad för Y/D-start?Räcker massan som snurrar eller bör man sätta på något lämpligt svänghjul. Som det är nu så är allt förpackat och nån på fabrik har säkert gjort ett bättre arbete än jag på att balansera ett ditsatt svänghjul. Dessutom, om svänghjulet får för sig att rymma så kan det bli stökigt. Att nåt skulle rymma från elmotorn kanske har lägre sannolikhet...Hur vek är varvtalsregulatorn, kan man ens se det ur specen? Tunga enfaslaster känner jag inte till något behov av. Det är disk, tvätt, tork, värmepump, enfas vattenpump under 1 kW med mjukstart som jag kommer på.