0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ta jordvärme och gör mycket av jobbet själv.Då borde du kunna hamna i närheten av din budget.
Sorry.En L/L kombinerat med en solpanel kanske?Har fått uppfattningen att det är en ganska vettig lösning.
10-15 år..., då kan han inte ha kollat in priserna som gäller nu. Dessutom får Du bidrag för att installera solfångare. Eller så räknande han med mulet väder för jämnan. Om Du kan få värme från solfångarna till huset, så är svaret ja. Hur mycket beror förstås på hur många m2 solfångare Du sätter upp. Sen tycker jag inte det är riktigt lika lätt att räkna återbetalningstiden på solfångare, som andra besparingsåtgärder. T.ex så är driftskostnaden i stort sett konstant, vilket med stor säkerhet gör att Du sparar mer, ju längre tiden går. Men Du kan lugnt räkna med, att halva den tid Du nämner, är mer rätt.mvh humlan.
Har du möjlighet att sätta in en riktig pelletspanna?
Pelletskamin borde kunna funka, men räkna med att det innebär en hel del arbete. Trots allt.Bergvärme ser jag som det långsiktigt mest hållbara, men det är klart, har man inte råd så har man inte råd.Det finns ingen mark bredvis er tomt där du kan få gräva ned jordvärme?
Jag fattade det som han hade tank/vvb, å bara behövde solfångare, automatik + en värmeväxlare. Då tar det inte några 10 -15 år att få igen pengarna...mvh humlan.