0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Undra hur vanligt det är att det uppstår problem med mögeltillväxt om rören i marken bara används vintertid?
Kan tänka mig att fukt och temperatur är ganska optimal för mögeltillväxt, det som krävs dessutom är organiskt material.Om jag skulle bygga ett dyligt markrör så skulle jag se till att det går att rengöra relativt enkelt på nått sätt.Efter 20 år så har småkryp letat sig in och dött så då finns det material för möglet att växa i.Om man gör röret med lägsta punkt nånstans vid husgrundens kant och kopplar ihop med husets dagvattenrör med en ventil och gör en brunn där så kan man ju en gång om året öppna denna ventil och spola med vatten från båda håll och låta det rinna ut via dagvattnet?
Hmmmm...I så fall kan man vara säker på att det kommer in organiskt material i röret...Är det för att det kommer kondensera fukt i röret sommartid som man har en dränering?
En fundering som slog mig:Egentligen, vad är det som säger att FTX (frånsett de två filtren) är renare?Friskluftsröret på en FTX lär ju, om det saknas förfilter, bli lika damm-, och skräpbelastat som en välbyggd earth-tube, om intagsvägen är exempelvis 2.5m högt upp i båda fallen.Ja, FTX-röret är isolerat, men annars lika kallt(kallare).Jag står dock fast vid att brine/glykol är en bättre lösning , men lite dyrare och lite mer komplicerad förstås.
Hur växlar man över värmen från brineledningen och till ventilationsluften, vet ju att det talas om typ en bilkylare och fläkt, men mer prakriskt runtomkring, bygger en låda, eller hur gör man?
https://ventilation.se/sv/categories/kanalvarmarekylare