Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Markförlagda rör för förvärmning av ventilationsluft, cop på 13.  (läst 989 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 574
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är lite fascinerande ändå, att marken kan bidra med så pass mycket "gratisvärme".

Bifogar en länk där en civilingenjör som arbetar med konsultation kring passivhus i Canada provat detta med rör i jorden i sitt eget hus:

https://www.greenbuildingadvisor.com/article/my-earth-tube-story


Undra hur vanligt det är att det uppstår problem med mögeltillväxt om rören i marken bara används vintertid?

Och om tjocka snötäcken inverkar och möjliggör grundare förläggning mtp snöns isolerande förmåga?


I huset i artikeln verkar det tas ut ett energiuttag om 660 watt till ventilationen, dvs 15-16 kwh energi per dygn under vintern, och då verkar det enligt byggherren inte vara helt optimalt läggdjup och dimension på rören som lagts ner, så det går säkert att få upp än mer värme..
« Senast ändrad: 18 januari 2024, 14:54:18 av Jisse »

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29866
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.

Undra hur vanligt det är att det uppstår problem med mögeltillväxt om rören i marken bara används vintertid?


Kan tänka mig att fukt och temperatur är ganska optimal för mögeltillväxt, det som krävs dessutom är organiskt material.
Om jag skulle bygga ett dyligt markrör så skulle jag se till att det går att rengöra relativt enkelt på nått sätt.
Efter 20 år så har småkryp letat sig in och dött så då finns det material för möglet att växa i.

Om man gör röret med lägsta punkt nånstans vid husgrundens kant och kopplar ihop med husets dagvattenrör med en ventil och gör en brunn där så kan man ju en gång om året öppna denna ventil och spola med vatten från båda håll och låta det rinna ut via dagvattnet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 574
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan tänka mig att fukt och temperatur är ganska optimal för mögeltillväxt, det som krävs dessutom är organiskt material.
Om jag skulle bygga ett dyligt markrör så skulle jag se till att det går att rengöra relativt enkelt på nått sätt.
Efter 20 år så har småkryp letat sig in och dött så då finns det material för möglet att växa i.

Om man gör röret med lägsta punkt nånstans vid husgrundens kant och kopplar ihop med husets dagvattenrör med en ventil och gör en brunn där så kan man ju en gång om året öppna denna ventil och spola med vatten från båda håll och låta det rinna ut via dagvattnet?

Lägst punkten brukar väl vara längst bort ifrån fastigheten i de flest fall?

Och med ett utlopp och en dränering på lågpunkten?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29866
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hmmmm...
I så fall kan man vara säker på att det kommer in organiskt material i röret...
Är det för att det kommer kondensera fukt i röret sommartid som man har en dränering?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 574
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hmmmm...
I så fall kan man vara säker på att det kommer in organiskt material i röret...
Är det för att det kommer kondensera fukt i röret sommartid som man har en dränering?

Jo, man vill säkerställa att den fukt/det vatten som bildas inte ska bli stående i röret som jag förstår det, och en dränering under för att säkerställa att det sjunker undan(blir ju även en risk att man får in markradon via dräneringen, men det BÖR vara väldigt låg rörelse från dräneringen?).

Sen har man somnjag förstått det även filter/nät vid insuget för att förhindra att det ska komma in organiskt material eller skadedjur i röret, samt att man drar upp insuget på ett vertikalt stigarrör för att förhindra markradon.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1936
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Hmmmm...
I så fall kan man vara säker på att det kommer in organiskt material i röret...
Är det för att det kommer kondensera fukt i röret sommartid som man har en dränering?

En fundering som slog mig:

Egentligen, vad är det som säger att FTX (frånsett de två filtren) är renare?
Friskluftsröret på en FTX lär ju, om det saknas förfilter, bli lika damm-, och skräpbelastat som en välbyggd earth-tube, om intagsvägen är exempelvis 2.5m högt upp i båda fallen.

Ja, FTX-röret är isolerat, men annars lika kallt(kallare).

Jag står dock fast vid att brine/glykol är en bättre lösning  "love", men lite dyrare och lite mer komplicerad förstås.

Inloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 574
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
En fundering som slog mig:

Egentligen, vad är det som säger att FTX (frånsett de två filtren) är renare?
Friskluftsröret på en FTX lär ju, om det saknas förfilter, bli lika damm-, och skräpbelastat som en välbyggd earth-tube, om intagsvägen är exempelvis 2.5m högt upp i båda fallen.

Ja, FTX-röret är isolerat, men annars lika kallt(kallare).

Jag står dock fast vid att brine/glykol är en bättre lösning  "love", men lite dyrare och lite mer komplicerad förstås.


Hur växlar man över värmen från brineledningen och till ventilationsluften, vet ju att det talas om typ en bilkylare och fläkt, men mer prakriskt runtomkring, bygger en låda, eller hur gör man?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1936
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd

Hur växlar man över värmen från brineledningen och till ventilationsluften, vet ju att det talas om typ en bilkylare och fläkt, men mer prakriskt runtomkring, bygger en låda, eller hur gör man?

Jag skulle öppna en 125 mm-friskluftsventil i väggen i vardagsrummet, (som har 2 freshspaltventiler), och bygga en låda på fasaden som du föreslog, sen dra upp isolerade slangar på fasaden, och sedan sätta en tyst datorfläkt modell större på värmepaketet.

Kanske inte supersnyggt, men alternativet är att sätta ventilen i golvhöjd och bygga en större låda som innehåller allt (typ mini-värmepumpshus), men då riskerar man att få kalldrag på golvet(?).

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3974
  • Karma +3/-0

Hur växlar man över värmen från brineledningen och till ventilationsluften, vet ju att det talas om typ en bilkylare och fläkt, men mer prakriskt runtomkring, bygger en låda, eller hur gör man?
https://ventilation.se/sv/categories/kanalvarmarekylare
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 574
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!