Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 10 grader lägre framledningstemp med LK-shunt?  (läst 265 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hasols_1789

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
10 grader lägre framledningstemp med LK-shunt?
« skrivet: 07 januari 2024, 17:26:47 »
Hej,

Försöker optimera min Thermia Atlas med utomhusgivare tillsammans med golvvärmen. Golvvärmen styrs av en LK shunt 2,3-2,5. Det jag hakar upp mig på är att pumpen levererar hela tiden ca 10grader varmare vatten än som vad går ut på golvvärmesystemet. Detta känns oekonomiskt, ska det vara så? Jag antar att det är för att cirkpumpen tar med sig ganska mycket returvatten ut på framledningssidan men tycker ändå det känns dumt att pumpen ska jobba med högre temperatur än vad som går ut på golven.
Den svarta handvredet är skruvat i botten så inte det ska strypa något.

Problemet blir att jag behöver justera upp värmepumpskurvan ganska ordentligt 48-50 grader, för att på så vis kunna få fram omkring 40grader på framledningen när det är riktigt kallt.

Det är ett ganska stort system med 2st fördelarskåp på 8st slingor vardera och ett mindre med skåp med 3st slingor.
All input om vad jag ska göra och undersöka är välkommet!




Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4764
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 10 grader lägre framledningstemp med LK-shunt?
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2024, 17:58:03 »
Stäng baypassen som sitter ovanför pumpen, då får du mer flöde till GV och kan ställa ner värmekällan ett par snäpp på kurvan eller om det finns en maxtermostat och ställa ner den lite.

Utloggad hasols_1789

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 10 grader lägre framledningstemp med LK-shunt?
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2024, 19:19:57 »
Ja, det glömde jag att skriva. Bypassen har jag stängt. Men jag antar att den c-pumpen suger mycket vatten från röret under denna fortfarande?

Maxtermostat? Ja, det sitter ju iallafall en svart ratt på returen och den har jag skruvat in i botten, skruvar jag ut den blir framledningen ännu kallare….


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!