Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Däcktryck i kylan!  (läst 569 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Däcktryck i kylan!
« skrivet: 05 januari 2024, 15:36:55 »
Har idag endast -22 :). For iväg med bilen o fick ett felmeddelande om för lågt däcktryck. Enligt displayen hade jag bara 1.8 bar i alla däcken. Har för mig att trycket brukar ligga mellan 2.4-2.5 bar andra tider på året. Känner till att kyla gör att trycket ändras men reagerar på att det var så pass mkt.

Försökte läsa på (googla) om när man borde kolla lufttrycket dvs varmt eller kallt men vart inte riktigt klok på frågan när jag bla läste på Vianors hemsida någon däckkunnig här kanske vet svar .,;- 8)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2975
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Däcktryck i kylan!
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2024, 16:59:56 »
Kallt däck brukar det väl stå man ska ha då man kollar, men -28 här är ju däcken ännu ”kallare”. Fick också upp meddelande, men 2,1 mot 2,5 som rekommenderas.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Däcktryck i kylan!
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2024, 21:49:11 »
Nördig som jag är så vill jag bara medela att jag hade 2.1 i alla däcken med en ute temperatur runt nollan :)

Min undran är väl eg vid vilken temp bör däcken kollas om man nu tänker på rek däcktryck 8)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Däcktryck i kylan!
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2024, 23:42:16 »
Det är inte alls underligt att däcktrycket sjunker vid kyla. Fälgarna är tillverkade av metall och som alla vet så krymper metall vid kyla, det omvända sker vid värme. Kyla innebär alltså att fälgarna krymper och därmed så uppstår små läckage mellan fälg och däck varvid däcktrycket sjunker. Även temperaturen har förstås en inverkan då kall luft gör det motsatta mot att expandera. Detta är kunskaper som är väl kända inom branschen, men troligen okända bland den breda populasen.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Däcktryck i kylan!
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2024, 07:06:55 »
Det här är inte så svårt att räkna på, då trycket är proportionellt mot temperaturen. Om (den absoluta) temperaturen sjunker t ex 12 % så sjunker även det (absoluta) trycket 12 %.

Alltså, om man mäter 2,4 bar i sina däck vid 20 °C så är det absoluta trycket 3,4 bar (atmosfärtrycket tillkommer) och den absoluta temperaturen 293 K. Sjunker temperaturen så med 12%, till 258 K eller -15 °C, så blir absoluta trycket 12 % lägre, dvs 3,0 bar, och man mäter följaktligen 2,0 bar.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Däcktryck i kylan!
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2024, 09:18:27 »
Försökte läsa på (googla) om när man borde kolla lufttrycket dvs varmt eller kallt
Jag tror att rekommenderat däcktryck är oavsett temperatur och oavsett om hjulen rullat sig varma eller inte.  Då trycket varierar av dessa faktorer så får man justera teycket under sådana förhållanden som bäst motsvarar dina körförhålanden.  Dvs är det vanligtvis -20 grader på vintern hos dig så kör du en stund så att bil/däck blir varma (om de nu blir det) och justerar in däcktrycket.  När du istället ligger runt nollan i temp så justerarcdu om.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Däcktryck i kylan!
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2024, 20:04:40 »
Att fälgarna krymper lär inte ha nåt mätbar effekt utan det är allmänna gaslagen som orsakar det.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2441
  • Karma +5/-0
SV: Däcktryck i kylan!
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2024, 12:53:34 »
Om det inte bara finns luft i slangarna utan även någon kondenserande gas (t ex drivgasen från en punkteringsspray, eller vattenånga om det är mycket fuktig luft man har fyllt med), så blir tryckvariationerna med temperatur större än vad allmänna gaslagen säger.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Däcktryck i kylan!
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2024, 14:49:44 »
Får burna lite så går trycket upp
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Däcktryck i kylan!
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2024, 15:59:45 »
Om det inte bara finns luft i slangarna utan även någon kondenserande gas /.../ så blir tryckvariationerna med temperatur större

Helt rätt. Jag funderade på om jag borde skrivit något om det från början, men nu slipper jag. Mycket besvärligare att räkna på är det också.

Det är inom parentes det fenomenet som gör att däckfirmor som fyller med kvävgas kan hävda att däcken då blir mindre känsliga för temperaturvariationer.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 338
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!