0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Växelventilinsatserna brukar vara kass på dessa. Med ny sån så funkar avfrostningen bättre. Men förstås får man kolla givare och inställningar så inget är konstigt. Heter den inte Atria också?
Ursäkta en måhända dum fråga. Men detta är väl en jord/bergvärmepump?Vad är det för utedel som behöver avfrostas? Allt sitter väl inomhus, ja förutom köldbärarslangarna då självklart. Är det en luft/vatten med utedel så borde den ha tilläggsnamnet Atria Optimum och då har den utedel. Men enligt reklamen så ska alla ”känsliga”delar sitta i innerdelen. Med ”behovsstyrd avfrostning” som ska vara anpassat för kyligt klimat. https://www.thermia.se/varmepumpar/utgangna-modeller/atria-optimum-luft-vatten-varmepump/
Alla Atria är väl Thermias luft/vatten på ett eller annat vis?
Om det stått Atria i ursprungsposten, skulle du (eller jag) då funderat på om det inte var en Atria?TS skriver: nej den heter bara Thermia Diplomat Tws 10. I min värld är det en berg/mark/sjövärmepump, därav min fundering. Om det då istället är en Atria trots allt så har de då tydligen en egen speciell lösning för avfrostning enligt den länken jag la in.
Tjena, har en gammal thermia diplomat tws 10 här hemma som still going strong. Har lagt märke till en del is på uteenheten och vill helt enkelt fråga helt sonika om det är någon som vet om denna modell har någon avfrostning alls? Om inte, finns det någon som byggt något på egen hand för att lösa avfrostning?Mvh Niklas