0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Som sagt, husets tak står i öst/väst riktning, inte helt optimalt har jag förstått.Garagetaket däremot är platt och helt fri sikt mot alla väderstreck. (motordrivet?)Knixet med att montera på garagetaket blir att dra ledningarna in till pannrummet/tvättstugan i huset, blir uppskattningsvis ca 15m.Eller ska man ha tanken i förrådet i garaget...blir långa varmvatten/värmeledningar på det viset.Jag håller på att förbereda mig inför solvärmebeslutet, så jag är tacksam för lite ideer och tips.Solen skall bidra med både värme och varmvatten har jag tänkt./Niclas
Solfångare ska alltid stå rakt åt söder. MVH/Gano
I ett så fint timmerhus skulle jag aldrig komma på tanken att fälla in den!
Jag håller på att bygga en 2m2 luftsolfångare till sommarstugan att placera på väggen.http://www.kommun-energirad.vilhelmina.com/LuftsolWebb.pdfNu har jag ingen södervägg, men en sydväst och en sydöst om ni förstår - jag har husknuten söder ut...Jag är "bara" intresserad av solvärme under vår och höst, vilken placering är då bäst?Funderar på sydvästväggen(1), den "syns" inte och skämmer inte heller huset...Jag har en bild här som är tagen 15 april kl 15.00 om man får tro kamerans datum.Vad ger bäst effekt på vår och höst?Under sommaren kommer jag troligen hänga över ett vitt lakan över fångaren för att inte värmaupp huset i "onödan", det är trots allt skönt med svalka när man skall sova :-)Tips emottages tacksamt!// Tony