0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Snyggt Det skulle vara spännande om vi söderöver också kunde få en sväng mot -35 , åtminstone en vecka eller två.Skulle även vara trevligt om man fick uppleva en vårvinter en gång till och inte bara en semestervecka i fjällen.Vårvintern anser väll dom flesta i övre Norrland vara den bästa årstiden, här kan vi få en fin vårvinter några dagar om vi har tur och sen är det bara blask.
När jag var i 18-årsålder hade vi några kalla vintrar, minns jag körde hem bilen dagen efter en fest, -40 grader och den startade.Var nog ingen hälsokur direkt, däcken var fyrkantiga - hehe.1985 i lumpen åkte vi ut på övning i Boden när mätarna visade minus 42 grader, behövde bara gruppera oss på en plats de fyra dagarna, vilket var tur.Hade också ett 12-timmars nattskift på Smurfit Kappa-fabriken där temperaturen gick ned på under -40 grader för kanske 20 år sedan - det var ingen lek kan jag säga, mitt jobb gick ju mycket ut på att reparera felvisande mätinstrument, och när det fryser i ledningarna får man inte jobba inomhus...3 av mina jobbarkompisar havererade sina bilar på väg på jobbet.När det är så här kallt är det på allvar, tur det inte var under nyårshelgen, då hade troligen någon fått stryka på foten av kylan, på fyllan och villan.Det är typ 8 gånger fler som dör av kyla än av värme, så det är inget att leka med när det blir så kallt som vi har det nu.När jag skulle lägga mig igår började det där digitala dörrlåset larma - det gör det alltid när det är årets kallaste dag! Dörren hade krympt så mycket att "säkerhetspiggen" inte kände att dörren var stängd, så jag fick tejpa fast en distans i karmen.Och så bytte jag batteriet i skiten, i fullt sinne just innan man skulle sova - det är ju bra det."Bra" också att de har använt någon specialstorlek av insex för att öppna batteriboxen, bara att hitta den nyckeln tog väl 5 minuter av frustration.
Jag brukar inte sticka ut hakan alltförmycket mot dig Rickard, men att fler skulle dö av kyla än värme, det synar jag
De har pumpat ut budskapet att värme är skadlig så länge att en del faktiskt tror på det.Men i verkligheten dör långt fler av kyla än värme. I hela världen, inklusive Afrika.Nettoeffekten av en eventuell uppvärmning skulle således bli att färre dör.När det var värmerekord i somras sa attributionsforskarna (en ny specialitet i propagandans tjänst) att det med stor sannolikhet kunde kopplas till "man made climate change". Man hör dom aldrig säga samma när det handlar om köldrekord.
Du hade rätt Rickard, Jag ger mig.
Rickard har väl alltid rätt..?