Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Risk för övertemp?  (läst 3217 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Risk för övertemp?
« skrivet: 12 maj 2006, 11:09:03 »
Jag grunnar så smått på att komplettera min VP med en solpanel för att fixa varmvatten på sommaren.

Jag har tyvärr en ganska liten VVB, 300 liter, och jag undrar nu vad som händer om det blir väldigt soligt om man inte förbrukar något varmvatten? Jag antar det finns risk för kokning.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Risk för övertemp?
« Svar #1 skrivet: 12 maj 2006, 12:01:55 »
Jag grunnar så smått på att komplettera min VP med en solpanel för att fixa varmvatten på sommaren.

Jag har tyvärr en ganska liten VVB, 300 liter, och jag undrar nu vad som händer om det blir väldigt soligt om man inte förbrukar något varmvatten? Jag antar det finns risk för kokning.

Hej.

Jag har själv en 300 liters vvb och tyvärr en lite för stor solfångare. Jag löser det genom att täcka över solfångaren. När hösten kommer och solhöjden minskar tar jag bort skivan så att jag får nytta av all sol.

Kokning är det ingen risk för i tanken. Styrsystemet slår av cirkulationspumpen när det blir för varmt i tanken. Däremot kan det bli väldigt varmt i själva solfångaren och risk för kokning om inte man har tillräckligt högt systemtryck.

I vissa styrsystem finns det en semesterfunktion. Semesterfunktion, exempel: Om temperaturen i tanken ligger nära max, så startar cirkulationspumpen när solfångaren är ex 8 grader kallare än tanken. När skillnaden är mindre än ex 4 grader så stannar cirkpumpen. Precis tvärtemot vanlig drift alltså. Detta inträffar när solen går ner eller när ett stort moln lägger sig mitt för solen. Solfångaren används som kylelement och systemet tömmer ut alla värme inför nästa dygn. Annars spelar det nästan ingen roll hur stor tank man har, tar man inget varmvatten så...

För 300 liter är nog 6 kvm plansolfångare eller 4-4,5 kvm vakuumrör absolut maximal yta.

Jag skulle råda dej att titta på en 500 liters acktank, finns för samma peng som en vvb. Tar dock lite mer plats, typiskt 750 mm i diam/fyrkant. Då kan du gå upp på 8 kvm plan eller 6 kvm vakuumrör och du har varmvatten även vid 3 dagars dåligt väder och en avsevärt säkrare varmvattensituation. En fulladdad 300 liters vvb tömmer man på 1-1,5 dag.

MVH/Gano
« Senast ändrad: 12 maj 2006, 12:18:56 av Gano »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Risk för övertemp?
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2006, 15:05:59 »
Tack för infon.

Jag förbannar mig själv för att jag inte fattade att jag skulle ha tagit 400-liters beredaren med inbyggd solslinga. Man var ju helt rudis pÃ¥ detta för ett och ett halvt Ã¥r sedan  :P

Min VP har inbyggd solvärmestyrning, och jag behöver bara ett par givare och en pump så fixar det sig. Den stoppar även pumpen om en inställbar maxtemp uppnås.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Risk för övertemp?
« Svar #3 skrivet: 12 maj 2006, 15:25:55 »
Tack för infon.

Jag förbannar mig själv för att jag inte fattade att jag skulle ha tagit 400-liters beredaren med inbyggd solslinga. Man var ju helt rudis pÃ¥ detta för ett och ett halvt Ã¥r sedan  :P

Min VP har inbyggd solvärmestyrning, och jag behöver bara ett par givare och en pump så fixar det sig. Den stoppar även pumpen om en inställbar maxtemp uppnås.


Inget Ã¥ gräma över. Var istället glad över att Du valt en VP frÃ¥n av förutseende konstruktör. En separat styrning, kostar ju trots allt i färdigt skick, nÃ¥n tusenlapp, Ã¥ den utgiften slipper Du, tack vara ditt val av pump. SÃ¥ sätt Du upp nÃ¥gra m2 vakumrör. Ã… har Du "tur" kanske det blir en regnig sommar, sÃ¥ Du slipper problemet med överskott av varmvatten  ;D ;)

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!