0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
bs1 bryr sig inte om temperaturen, endast flödet. kwhalp även de nya pumparna bygger is, har sett maskiner som varit proppfull från droppskål genom hela förångaren.Är korrfaktorn helt galen blir pumpen puckad.Jag fattar inte varför de skall styra på korrigeringsfaktor överhuvudtaget, hade räckt att ha samma styrning som på gamla utan värmare, och bara tillägg för elavfrostning när/om den behövs. Som det är nu, har vi mer strul med de nyare pumparna än den modellen du har
Brukar räcka med några timmar
Ursäkta att jag blandar mig i. De gånger jag stött på isbildning så har vi smält bort isen mha kompressorblock i nån timme. Normalt skall avluft/förångare och frånluft ligga inom nån grad efter 1h. Typiskt är avluft/förångare runt +15 redan efter 10-15 min.Diffar det för mycket mellan avluft/förångare så är nog inte hela förångaren isfri. Tex kan fukt inuti förångaren orsaka lokala isproppar (typ hjärtinfarkt) och beroende på var dessa bildas så får man olika bekymmer. Har du gångtider längre än 60-90 min?
Du får blanda dig i Just nu, ca 1h30min efter att bara kört tillskott, har förångaren en temp på 21.2 grader, avluft 20.7 samt frånluft 21.6. Jag tycker att vi har gångtider (dvs tid som kompressor kör tills den börjar avfrostning) på runt 60 min +- ett par minuter.