Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Halvtid som värmepumpsmontör/tekniker
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Halvtid som värmepumpsmontör/tekniker (läst 781 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
snisus
Gäst
snisus
«
skrivet:
23 december 2023, 23:08:55 »
Citera
Är det rimligt att tro att man kan jobba med värmepumpar på halvtid? Eller är det så att verktyg, utbildningar och kanske egen bil kommer att kosta för mycket när arbetsgivaren bara får ut hälften av arbetskraften. Nyfiken då jag tror bara att jag kan jobba 50% i framtiden.
Loggat
snisus
Gäst
snisus
«
Svar #1 skrivet:
23 december 2023, 23:19:26 »
Citera
Hade ju varit intressant att få ett uppfattning om hur arbetsmarknaden ser ut på området innan jag går en utbildning.
Loggat
BiggerDigger
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 731
Karma +1/-1
vedeldare
BiggerDigger
SV: Halvtid som värmepumpsmontör/tekniker
«
Svar #2 skrivet:
24 december 2023, 06:43:08 »
Citera
Är det 4 timmar/dag som du räknas som arbetsför?
Loggat
Totaltelförbrukning 6100kw/år
calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.
Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!
En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35470
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
24 december 2023, 08:01:50 »
Citera
Har du betald utbildning spelar det väl inte så stor roll?
Det kostar ju liksom inte så mycket att försöka.
Men visst kostar det en slant att ha en hel uppsättning verktyg och bil om det bara nyttjas halvtid.
Kanske skulle du fråga runt lite hos de som har verksamhet - om det ens finns på kartan.
Annars det kanske finns möjligheter inom vård och omsorg eller personlig assistans.
Möjligen kan du dela ut post och tidningar åt Early Bird - de brukar annonsera hela tiden.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
snisus
Gäst
snisus
«
Svar #4 skrivet:
24 december 2023, 08:08:01 »
Citera
Ja. Men jag har också fått det att funka med längre och färre dagar. Till exempel 5hx4.
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 3975
Karma +3/-0
HBerggren
«
Svar #5 skrivet:
25 december 2023, 00:47:27 »
Citera
Absolut funkar halvtid.
Hur öppen och lösningsorienterad personen är mycket viktigare. T ex inte vända vid dörren om produkten är okänd, utan se det som en rolig utmaning.
«
Senast ändrad: 25 december 2023, 00:50:08 av HBerggren
»
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 8767
Karma +10/-2
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #6 skrivet:
25 december 2023, 08:21:27 »
Citera
Om arbetsgivaren får ihop det med bil och allt annat beror nog på vad din arbetsgivare kan ta betalt för dina jobb och vilka löneanspråk du har.
Blir rätt hög kostnad i början för utbildning, verktyg, bil , försäkringar mm innan du börjar dra in lite pengar.
Vet inte om du är arbetslös nu eller inte men tidigare fanns det något starta eget bidrag som verkade rätt förmånligt om det kan vara intressant istället för anställning.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
Thompa71
Expert på värmepump
Stad/land: Partille
Antal inlägg: 624
Karma +0/-0
Kön:
Installatör/servicetekniker luft/luft
Thompa71
«
Svar #7 skrivet:
07 januari 2024, 18:07:55 »
Citera
Halvtid - i min värld 1 maskin /dag
Visst kostar bil och bränsle men nog tjänar bolaget pengar. Vi fakturerar 6500:- för en standard installation 4m rör/väggfäste/trävägg och tillägg 500:- för manöverbrytare och 750:- i tinorna för eldrsgning mm.
Så 1 jobb om dagen kan man leva med som egen eller anställd
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35470
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #8 skrivet:
08 januari 2024, 08:29:56 »
Citera
Mmm, ett jobb om dagen årets alla dagar.
Det gäller ju att ha fullt upp i så fall, blir det några veckor eller månader/år som det är få installationer så gäller det att det finns annat att göra.
Eller att det finns annat i verksamheten som kan täcka förlusterna de dagar det inte finns jobb för den killen.
Fortfarande efter 6 år så fyller vi långt ifrån kalendern för installationer sett över året, det som gör det lönsamt på riktigt är de dagarna det hinns med 2 installationer på en dag, det täcker så att säga upp för alla tomma dagar i kalendern.
Med tiden blir det ju allt fler service och reparationsuppdrag, så det täcker upp för vissa dagar, men ersättningen för den typen av uppdrag är som regel avsevärt mycket sämre.
I vår verksamhet behöver installatören aldrig vara sysslolös, han får jobba med annat de dagarna som det inte finns värmepumpsjobb, som utveckling av hemsidor, sökmotoroptimering, marknadsföring eller allmänna sysslor som ändå måste utföras av någon.
Inte säkert det finns liknande saker att göra på alla företag.
Det jag menar är väl i princip att viss, på en marknad med brist på installatörer är det säkert inte omöjligt att kunna få ett halvtidsjobb, men det lär ju knappast vara företagens förstahandsval om de verkligen behöver mer folk.
Å andra sidan, är det ett litet företag som har liiite för mycket att göra så kan det vara en perfekt lösning att hitta någon som kan montera en maskin/dagen, så att det frigörs tid för den vanliga installatören att syssla med andra uppgifter.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1427
dolda: 0
användare: 18
Användare online
:
Rdx
TS Comfort AB
Loggy
Rickard
tyke
macman
BiggerDigger
David_L
micke_t
DonPablo
Johnlennonx
Jisse
Musicdigger
simplo
Hansson
Nicsnick
Smurfen.
Beppo
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info