0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Såvitt jag vet ska alla tunga lastbilar som är registrerade inom EU ha hastighetsbegränsare ställd på 85 km/h. Men det är mycket fiffel med de där hastighetsbegränsarna, varje märkesverkstad kan ställa om gränsen via diagnosdator och bilens OBD-uttag om kunden så vill.
16 eller 17 tum spelar ingen roll då man får ta en ”högre” höjd på 16 tum om någon förstod vad jag menar !Sen slits även däck vilket gör att omkretsen minskar lite.
Utländska lastbilar har väl ingen inbyggd fartspärr?Ser dem rätt ofta i 100 km/h på motorvägen mellan luleå och piteå.Annars verkar de oftast ligga på strax under 90 kmk/h, men så vitt jag vet är Svenska lastbilar begränsade på 82 km/h.
Nja det beror ju på vilken dimension du väljer, se här https://www.abswheels.se/dackomvandlare/Upp till 5% skillnad brukar man säga är ok.
Jag anser att vi någorlunda laglydiga och polisen spelar i samma lag och skall därför stötta varandra. Vi skall inte uppta polisens tid med att köra för fort och ställa till allmänt besvär, vi alla skall kunna fokusera mer på den kriminalitet vi alla vill stävja.Ingen bryr sej om lite bredare däck på en bil.Jag brukar prova att ligga i vänsterfilen i max tillåten hastighet +5km/h och blockera mördarlastbilarna när de kommer, de lägger sej nära så bromsar jag lite hårt blir det påkörning och åka som på Liseberg.Kommer det däremot en fräsig personbil blinkar den som fan flera gånger så jag släpper förbi efter några sekunder, de kan ju vara på väg akut någonstans men det är de ju inte utan bara gillar köra formel 1.
Så om din hastighetsmätare visar rätt mycket fel så ska du ligga till och med under hastighet för att bromsa trafiken!Verkar skitsmart och inte lär trafiken flyta på bättre direkt om alla ska åka och tvärnita .
Tror de flesta känner till fel visningen på sin mätare, så även jag.Kör man och tvärnitar hela tiden borde man ta nya körlektioner.Och att ligga och köra racer körning och ta risker på våra andras bekostnad är jävligt osolidariskt tycker jag.