Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Fel flödesriktning?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Fel flödesriktning? (läst 1327 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
D
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 22
Karma +0/-0
D
Fel flödesriktning?
«
skrivet:
14 december 2023, 22:52:41 »
Citera
Vi bor i ett 1,5-planshus byggt 1957 med vattenburet radiatorsystem. Före vår tid fanns en oljepanna som byttes mot en Nibe 1215-10 år 2006.
Vi har alltid haft förhållandevis kallt på övervåningen, ca 2 grader under temperaturen på entréplan. Vi har trott att detta till största delen berott på för liten elementyta, endast tre ganska små element på drygt 50 kvadratmeters golvyta. Jag har även noterat att elementen upplevts som något svalare än de på entréplanet.
Nu har vi låtit byta två av elementen till större och tjockare element, med uppskattningsvis dubbla värmeeffekten. Första dagarna tycktes de fungera bra med betydligt mindre temperaturskillnad mellan våningarna. Efter ett par dagar började de tappa värmen, och flera dagar med upprepade luftningar följde. Nu verkar jag ha fått ur all luft, men gjort några iakttagelser.
Elementen tycks matas nedifrån, då röranslutningen i nederkant är märkbart varmare än anslutningen i överkant där ventilen sitter. Dock är värmen hyfsat bra spridd över elementens höjd, förutom att de upplevs som något varmare i överdelen jämfört med underdelen. Som helhet är de inte lika varma som övriga element i huset (som dock alla är mindre).
De gamla elementen var inkopplade på samma sätt, så troligen var även de "felvända". Även det tredje elementet på övervåningen (som inte är bytt) har varmare anslutning i nederkant än i överkant, men det upplevs ändå som varmare än de två nyinstallerade. Elementen på entréplan är till synes rättvända.
Sammanfattningsvis verkar alltså alla element på övervåningen ha fel flödesriktning och har möjligen haft det sedan huset byggdes. Bör vi göra något åt detta?
«
Senast ändrad: 14 december 2023, 23:09:57 av D
»
Loggat
rocas
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 4039
Karma +3/-2
Kön:
rocas
SV: Fel flödesriktning?
«
Svar #1 skrivet:
15 december 2023, 07:34:33 »
Citera
min son köpte en villa....där en nibe berg vp satt monterad
det dröjde flera år innan vi upptäckte att den fabriksmonterade cirk pumpen...inne i vp....monterats i fel riktning....
...dvs upp och ned
kan det finnas en montör i nibefabriken.....som är sur på chefen?
Loggat
Bor i Örebro/Närke.
Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 4439
Karma +6/-0
Kön:
tipo874
«
Svar #2 skrivet:
15 december 2023, 08:33:56 »
Citera
Ja, ta dit en rörmokare och vänd på flödet. Avgiven effekt blir betydligt mindre om det går åt fel håll.
När vi konverterade från direktel till vattenburen bergvärme hade installatören vänt ena slingan fel. Vi upptäckte det ganska snabbt och han fixade det. Tyvärr blev det fel på en radiator ändå på övervåningen där han vände på radiatorn för att få ventilen på andra sidan. Den är fortfarande så. Vi får tyvärr inte plats med ett korskoppel utan att montera en lägre radiator, men det har funkat bra ändå.
Loggat
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m
2
solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.
https://spiff.hax.se/log.html
Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.
D
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
D
«
Svar #3 skrivet:
15 december 2023, 10:12:50 »
Citera
Tack för svaren! I vårt fall verkar det inte vara pumpens fel, eftersom det bara är radiatorerna på ett våningsplan som är felvända. Att döma av utseendet är all rördragning till de olika slingorna original, så det har troligen varit på detta sätt i 65 år.
Eftersom allt är dolt i golv eller väggar och vi saknar en ritning över systemet är det troligen minst arbetsinsats att sätta korskopplingar på de tre berörda radiatorerna. Dock lite surt att vi hade systemet tömt och monterade radiatorer för bara en vecka sedan.
Loggat
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 4439
Karma +6/-0
Kön:
tipo874
«
Svar #4 skrivet:
15 december 2023, 21:27:15 »
Citera
Du ser inte var slingorna grenar av sig och var man hyfsat enkelt skulle kunna vända på denna slinga?
Loggat
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m
2
solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.
https://spiff.hax.se/log.html
Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.
D
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
D
«
Svar #5 skrivet:
15 december 2023, 21:52:23 »
Citera
Tyvärr försvinner ledningarna åt flera olika håll in i väggar och tak, och det är svårt att veta vart de går. Men de berörda radiatorerna är på motsatta kortsidor av huset och troligen på olika kretsar, så det verkar helt enkelt som att själva radiatorerna är felvända.
Loggat
D
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
D
«
Svar #6 skrivet:
15 december 2023, 22:10:47 »
Citera
Fast ju mer jag undersöker, desto mer verkar det som att hela systemet är felvänt! Bergvärmepumpen var urkopplad för några år sedan i samband med att golvvärme installerades i källaren. Något skulle ha kunnat bli fel vid återinkopplingen.
Jag har tagit en digital stektermometer och hållit den mot rören före och efter alla radiatorer till dess värdet inte stiger längre, och överallt är tempen någon grad lägre vid ventilen än vid nederkanten. Till ett enda element går det att följa rören hela vägen från pumpen och där kan jag se att det är fel! Så troligen ska hela pumpen "vändas".
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5231
Karma +2/-2
Värmepump eller värmepumpar?
25fOCUS
«
Svar #7 skrivet:
15 december 2023, 22:16:12 »
Citera
Inte ovanligt att det kan bli felvänt på tur och retur om det har kopplats ur vid VP blir till om det går att se hur rören går ut från VP , är det lätt att skifta under VP tro. Kanske är slangar där och det blir lättare att få fel. Är det 2-rörs så blir elementen varmare i botten.
Loggat
D
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
D
«
Svar #8 skrivet:
15 december 2023, 22:50:34 »
Citera
Jag tror att det vi har är ett tvårörssystem, men det ser inte lika snyggt ut som på exempelskisser. Från pumpen går två tjocka (33 mm) rör längs med källarkorridoren tvärs igenom huset. Från dessa tjocka rör går sedan tunnare (17 mm) "avstickare" ut åt flera håll. Dessa avstickare kan i sin tur dela sig ytterligare, och sedan går det dubbla rör ganska långa sträckor ut till enskilda radiatorer, mestadels dolt i väggar och golv.
Eftersom olika kretsar är olika långa och kan dela sig olika många gånger förstår jag inte riktigt om det blir samma flöde till alla radiatorer.
Det som är mystiskt är att i de fall det går att uppfatta någon skillnad alls så är radiatorerna varmare i överkant, alltså tvärtemot temperaturen på inkommande (nere) och utgående (uppe) rör.
«
Senast ändrad: 15 december 2023, 22:53:23 av D
»
Loggat
D
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
D
«
Svar #9 skrivet:
16 december 2023, 09:28:27 »
Citera
Ju mer jag funderar på saken, desto mer komplicerat tycks det att åtgärda. Ett par av rören i pannrummet, både ursprungliga och sådana som drogs vid installationen av golvvärmen 2017, är märkta med "T" respektive "R" med spritpenna. Jag tolkar detta som "Till" och "Retur". Detta bekräftas av temperaturen på respektive rör.
Anslutningen till golvvärmekretsen i källaren verkar i så fall vara korrekt, medan däremot anslutningen till alla radiatorer troligen är fel, baserat på att jag följt rören i ett fall och mätt temperaturen vid övriga radiatorers anslutningar. Så åtgärden (korskopplingen) måste göras enbart för radiatorerna och inte direkt vid pumpen.
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 4213
Karma +3/-1
HBerggren
«
Svar #10 skrivet:
16 december 2023, 12:37:11 »
Citera
Borde väl gå att korsa någonstans där golvvärmen hängdes på till fördelaren, sen vända allt vid pumpen?
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
D
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
D
«
Svar #11 skrivet:
16 december 2023, 13:17:55 »
Citera
Det blir ju en korsning och en vändning, jämfört med att enbart göra korsningen för radiatorkretsarna.
Nu skulle det kunna vara enklare i alla fall, förutsatt att det handlar om att "byta plats på slangar", men det enda stället där det finns åtkomliga slangar istället för rör till golvvärmen är i skåpet där styrningen/pumpen sitter, och där ser det inte ut att finnas plats.
Det som bekymrar mig är hur jag ska kunna veta att det är bakvänt till *alla* radiatorer, men mycket tyder på det.
En av de nyinstallerade radiatorerna på övervåningen fortsätter konstra. 1-2 dagar efter att jag luftat blir det iskallt, som om det inte är något flöde alls. Man känner att röret i nederkant (dvs där det för tillfället felaktigt matas med vatten) är varmt, men elementet är iskallt. Om jag öppnar luftventilen och tappar ut några deciliter vatten (ingen luft kommer) så vaknar elementet till, men nästa dag är det kallt igen. Jag antar att detta kan ha att göra med den bakvända matningen. Det spelar ingen roll om jag höjer trycket i systemet. (ligger normalt runt 0,8 bar men har provat att höja till 1,0 utan att detta problem förändras)
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5231
Karma +2/-2
Värmepump eller värmepumpar?
25fOCUS
«
Svar #12 skrivet:
16 december 2023, 13:22:05 »
Citera
Då du får värme på det kalla och luftar, så kommer returvattnet in i elementet baklänges , du blir liksom lurad, flödet går fel väg
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Fel flödesriktning?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 764
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
Leisti
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info