Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fÃ¥ fram högre värme till golvvärme  (läst 1356 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4770
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur få fram högre värme till golvvärme
« Svar #15 skrivet: 27 december 2023, 13:02:46 »
Jag har skruvat loss de vita "hattarna" och under dom sitter "piggar" för att skruva dit termostater antar jag?
DÃ¥ ska det vara fullt flöde till slingorna och piggarna är ute dÃ¥. För att minska värmen till GV sÃ¥ ska hattarna skruvas pÃ¥. Prova först att dra en  i botten och dom andra till 50 % Eftersom du inte har termodon och element, sÃ¥ behöver du inte tänka pÃ¥ att VP fÃ¥r för lite flöde över sig. dÃ¥ ska det svalna betänkligt pÃ¥ slangarna till den slingan. Glöm inte att sätta tillbaka maxdonet och ställa pÃ¥ ca 3, sen har du ingen termometer pÃ¥ ena fördelarröret. Har du en ute/inne termometer sÃ¥ gÃ¥r det tejpa svansen mot det nedre röret, för att fÃ¥ en hum om returtempen, totalt efter strypning av slingorna sÃ¥ ska vara ca 5-7 C

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Hur få fram högre värme till golvvärme
« Svar #16 skrivet: 27 december 2023, 16:09:32 »
DÃ¥ ska det vara fullt flöde till slingorna och piggarna är ute dÃ¥. För att minska värmen till GV sÃ¥ ska hattarna skruvas pÃ¥. Prova först att dra en  i botten och dom andra till 50 % Eftersom du inte har termodon och element, sÃ¥ behöver du inte tänka pÃ¥ att VP fÃ¥r för lite flöde över sig. dÃ¥ ska det svalna betänkligt pÃ¥ slangarna till den slingan. Glöm inte att sätta tillbaka maxdonet och ställa pÃ¥ ca 3, sen har du ingen termometer pÃ¥ ena fördelarröret. Har du en ute/inne termometer sÃ¥ gÃ¥r det tejpa svansen mot det nedre röret, för att fÃ¥ en hum om returtempen, totalt efter strypning av slingorna sÃ¥ ska vara ca 5-7 C

Vi har element pÃ¥ övervÃ¥ningen och golvvärme pÃ¥ undervÃ¥ningen, sÃ¥ jo element har vi. Men du kanske menade nÃ¥got annat? 
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4770
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur få fram högre värme till golvvärme
« Svar #17 skrivet: 27 december 2023, 16:24:21 »
Vi har element på övervåningen och golvvärme på undervåningen, så jo element har vi. Men du kanske menade något annat?
Jepp då är det samma som andra har, problem med att få till flödet på båda systemen. Cirkpumpen i VP, vilken fart har de nu. Är den styrd från datan i auto, så ställ om till manuell och min 50 % till att börja med, räcker det inte så öka på farten med tex 10 %. Det gäller att få fram flödet till allt.

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Hur få fram högre värme till golvvärme
« Svar #18 skrivet: 27 december 2023, 16:28:03 »
Jepp då är det samma som andra har, problem med att få till flödet på båda systemen. Cirkpumpen i VP, vilken fart har de nu. Är den styrd från datan i auto, så ställ om till manuell och min 50 % till att börja med, räcker det inte så öka på farten med tex 10 %. Det gäller att få fram flödet till allt.

Jag ställde pumpen på 75% nu. Ska ändra min till 50% också.
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4770
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur få fram högre värme till golvvärme
« Svar #19 skrivet: 27 december 2023, 16:34:15 »
Jag ställde pumpen på 75% nu. Ska ändra min till 50% också.
Nej låt den vara så och se vad som händer. Senare kan kanske du ställa ner och prova lägre fart. Men som jag skrev det gäller att pumpen kan ge tryck ut.

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Hur få fram högre värme till golvvärme
« Svar #20 skrivet: 27 december 2023, 16:37:10 »
Nej låt den vara så och se vad som händer. Senare kan kanske du ställa ner och prova lägre fart. Men som jag skrev det gäller att pumpen kan ge tryck ut.

Ok, ska jag inte röra "hastighet i väntläge"? Se bild:
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4770
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur få fram högre värme till golvvärme
« Svar #21 skrivet: 27 december 2023, 16:45:51 »
Ställ upp väntläget till samma som nu 75 % så kommer inte pumpen att stanna

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Hur få fram högre värme till golvvärme
« Svar #22 skrivet: 27 december 2023, 16:53:13 »
Ställ upp väntläget till samma som nu 75 % så kommer inte pumpen att stanna

Stanna ska den väl inte kunna göra när väntläge står på 30%?
« Senast ändrad: 27 december 2023, 16:56:03 av jorgenkarls »
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4770
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur få fram högre värme till golvvärme
« Svar #23 skrivet: 27 december 2023, 17:45:28 »
Stanna ska den väl inte kunna göra när väntläge står på 30%?
Nej men gå ned i fart, ska inte göra det, samma fart hela tiden.

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Hur få fram högre värme till golvvärme
« Svar #24 skrivet: 27 december 2023, 22:46:24 »
Nej men gå ned i fart, ska inte göra det, samma fart hela tiden.

Kör cirk pump på 55% sedan ett par timmar sedan och nu har temp ökat och lagt sig still på ca 34 grader. Det låter mer från vp nu, låter som den jobbar hårdare.
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!