0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Detta hittar jag, 55 - 43. I Euro antar jagHar inte läst exakt vad är specen, vet du skillnaden?
Frågan är väl hur mycket ska man köpa?Där jag arbetar så köper de ofta in energin för framtida bruk. Tex q1-24 1000MWh. Energin fördelas då på samtliga timmar under q1-24 dvs 1000/2160=0,46MWh ska användas varje dag och varje timme under q1-24. Används mera köper man in för börspris och använder man mindre än vad man köpt så säljs det till börspris för den timmen (så man kan säga om börspriset är lägre än vad man köpt in energin för så förlorar man de pengarna om man inte använder upp energin, och tvärtom)
Själv har jag ingen erfarenhet direkt av eltermin handeln men jag är ganska säker att det här fungerar på samma sätt som på bostadslånen marknaden. Om du vill ha en fast ränta kommer du att betal en högre marginal jämfört med marginalen på lån bundna till kortare marknadsräntorna. orsaken är likviditet och i storleken på varje affär på börsen. När banken skall hedga ett bostadslån på marknaden så är minimi investeringen 10-20 gånger större än vad som är minimum handelsstorlek. Likviditeten är inte heller den samma. På elbörsen kan du säkert handla ett kontrakt åt gången men då är priset mellan köp och säljkursen avsevärt mycket sämre än på större block.El är något som all konsumerar och det borde finnas utrymme för att få till stånd en effektivare marknad motsvarande aktiehandeln. Detta är dock något som de nuvarande aktörerna inte vill få till stånd. De bibehåller gärna en låg transparens för att det skall vara svårare att jämföra priserna för de privata konsumenterna.Själv har jag handlat i princip allt som rör på sig och där det finns en marknad förutom el och utsläppsrättigheter, allt från olja, gummi, griskött, guld, soja bönor, sojaolaja, vete plus alla finansiella instrument. Det är definitivt en stor skillnad på likviditeten på de olika marknaderna samt hur de fungerar generelt.