Hej.
Jag har en ca 1,5 år gammal bergvärmeinstallation, en Thermia atlas, i ett hus från 2006. Vi konverterade från golvvärme i betongplattan med en frånluftspump och direktverkande el på ovanvåningen till att ha vattenburen värme till radiatorer på ovanvåningen. Allt fungerar fint och känns effektivt och bra, men det finns en sak som stör mig som jag undrar om ni har lite förslag på hur man skulle kunna åtgärda.
Vårt hus har en del ovanpå vårt garage som vi har en inrett till en liten lägenhet som vi hyr ut. Man kan säga att värmesystemet har tre olika delar. En del som är golvvärmen i vår bostadsdel på bottenplan, en del som är vattenradiatorer på vår ovanvåning och en del som är vattenradiatorer till lägenheten. Lägenheten ligger ovanpå det ouppvärmda garaget, och är nog också lite sämre isolerad än övriga huset. Detta tog vi höjd för vid dimensionering av systemet, men det räckte nog inte hela vägen. Så lägenheten kräver högre framledningstemperatur än resten av huset (kanske ca 5 grader varmare). Så i praktiken shuntar vi ner framledningen för golvvärmen vilket ju fungerar bra, men sedan behöver vi strypa radiatorerna i vår del av huset (den stora delen) med hjälp av termostaterna på radiatorerna, istället för att ställa framledningstempen. Kanske inte hela värden, men lite irriterande då både värmepumpen arbetar på onödigt hög temp för radiatorerna i vår del av huset, samt att det kan brusa och väsnas lite i ventilerna i radiatorerna när de står halvöppna.
Några smarta idéer på enkla åtgärder för detta. Jag har såklart redan tänkt på att man kan shunta ner hela "vår" del i ett första steg, så att bara lägenhetsdelen arbetar på den högre temperaturen. Vet dock inte hur mycket effektivare det blir då Vin fortfarande måste leverera den högre temperaturen som lägenheten kräver, dvs. verkningsgraden blir väl inte så mycket bättre bara för att man shuntar ner utanför värmepumpen. Ett annat alternativ är så klart att ha in ännu fler och större radiatorer i hyreslägenheten, men det känns också dyrt, samt att det då nästan börjar bli löjligt mycket element i hyreslägenheten.