Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Elpriser och timprisstyrning
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Nibe Fighter 1215, Homey Pro och Ohmigo?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe Fighter 1215, Homey Pro och Ohmigo? (läst 1722 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
sy7robc
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Karlstad
Antal inlägg: 11
Karma +0/-0
Kön:
sy7robc
«
skrivet:
21 november 2023, 19:58:02 »
Citera
Hej! Bor sedan nio år i ett tvåvåningshus på 225m² i Karlstad som värms av en gammal Nibe Fighter 1215. Pumpen installerades x antal år innan vi flyttade in och jag har inte begripit mig på den så mkt mer än att den ser till att huset är varmt.
Skulle vilja styra pumpen att jobba främst på natten och kikar på OHMIGO®ohmonwifi (
https://www.ohmigo.io/product-page/ohmigo-ohm-on-wifi
) och en Homey Pro (
https://homey.app/sv-se/homey-pro/
).
Om jag tolkar rätt är den vanligaste lösningen att koppla bort utegivaren och ansluta ohmonwifi istället och att man lurar pumpen att det är varmare ute vid högt elpris och kallare ute vid lägre elpris och utgår från temperaturdata från ex SMHI samt elpris från Nordpool, alt att man anger ex klockan 23-05 som en fast lågprisperiod. Jag hittar inga exempel eller lösningar där ngt liknande implementerats. Home Assistant verkar vanligare, men hittar inga lösningsexempel där heller. Jag fattar så långt att det inte räcker att ladda ner SMHI + Ohmigo apparna utan någon logik måste byggas - alla som löst detta kodar ihop det själva eller var startar jag?
OM nu ovanstående skulle lösa sig, så fattar jag fortfarande inte riktigt hur det spelar ihop med VPs egen logik. Jag läser begrepp som kurvlutning och förskjutning i manualen till pumpen och hur funkar dessa om jag lurar VP avseende utetemperatur - alltså vad är oddsen att huset kommer vara lagom varmt mitt i vintern samt vår o höst? Och är det +/- 2 grader jag ska justera utetemperaturen vid högpris/lågpris eller +/- 10 grader?
Loggat
Rdx
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3528
Karma +4/-8
Rdx
SV: Nibe Fighter 1215, Homey Pro och Ohmigo?
«
Svar #1 skrivet:
21 november 2023, 20:07:30 »
Citera
Jag har gjort liknande men manipulerar innegivaren istället. Köpte en potentiometer som jag med ett wifi relä kan koppla in istället för potentiometern i innegivaren. På det sättet kan jag välja två inställda temperaturer på innegivaren.
Loggat
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx. Södra Bohuslän.
Rdx
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-8
Rdx
«
Svar #2 skrivet:
21 november 2023, 20:12:32 »
Citera
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67893.msg721752#msg721752
Det slutade med att jag hade en10k pot istället för pot plus 2 motstånd. Detgav migettbredare inställningsområde. Pumpen klarade ett bredare inställningsområde men RG20 har ett mindre område för att göra fininställning enklare.
Sedan monterade jag ett motstånd som jag med ett relä kan koppla in till vvbsensorn för att lura den att vv är varmare ändet är.
«
Senast ändrad: 21 november 2023, 20:28:39 av Rdx
»
Loggat
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx. Södra Bohuslän.
sy7robc
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
sy7robc
«
Svar #3 skrivet:
21 november 2023, 21:31:24 »
Citera
Spännande. Men vad är det som ger dessa motstånd mellan plintarna du skissat upp - någon smart dongle typ Ohmigo som jag kikade på eller ngt helt annat? Och på vilket sätt styr du detta - jag tolkade att du kunde aktivera "varmt i huset" när du planerade att åka dit?
Loggat
Rdx
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-8
Rdx
«
Svar #4 skrivet:
21 november 2023, 22:44:18 »
Citera
Har du en innegivare monterad?
Loggat
sy7robc
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
sy7robc
«
Svar #5 skrivet:
21 november 2023, 22:50:44 »
Citera
I dagsläget är det bara en utegivare, men den där ohmigon kan ju låtsas vara vad som helst så sett.
Loggat
Rdx
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-8
Rdx
«
Svar #6 skrivet:
22 november 2023, 05:28:28 »
Citera
En innegivare har ju en temperaturgivare, det kan ju inte ohmigon låtsas vara. Men är du ute efter att göra något maximalt enkelt så installera en ohmigon rakt över utegivarens terminaler och sätt den på maximal resistans under natten och sänk motståndet under dagen. Men du får prova dig fram till lagom värde vid olika temperaturer då ett ntc inte är linjärt.
«
Senast ändrad: 22 november 2023, 05:31:01 av Rdx
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Elpriser och timprisstyrning
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 703
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info