0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Börja med att ta reda på vilken typ av fläktmotor det är (t ex skärmpolmotor, asynkronmotor med startkondensator, någon slags likströmsmotor med likriktare och lite annan elektronik).Skärmpolmotorer, som väl är den vanligaste sorten i småfläktar, brukar inte ha så mycket emot att varvtalsstyras med en enkel dimmer även om somliga har påstått att de kraftiga transienterna i den "upphackade" spänningen från dimmern skulle kunna ge överslag i lindningarna.Motorer med startkondensator är lite mer besvärliga eftersom transienterna kan orsaka strömstötar i och med startkondensatorn. Motorn håller nog, men det är mer tveksamt om dimmern och startkondensatorn blir långlivade i det läget.Är det frågan om likströmsmotor måste man studera närmare hur den inbyggda elektroniken är gjord innan man säger något säkert. En del sådana strävar efter att reglera på konstant varvtal även om man försöker "dimma ner" matningsspänningen, det kan t ex förekomma att en och samma motortyp ska gå att sälja över hela världen oavsett om nätspänningen är 110 eller 230 V.Ett generellt problem med att reglera ner asynkronmotorer, oavsett om de har startkondensator eller inte är, att det blir stor värmeutveckling i rotorn när motorn ska gå långsamt med stor eftersläpning. Det vill till att motorn är gjord så att den värmen kan ledas bort utan att ställa till problem. Ett problem som kan förekomma att rotorn och därmed axeln blir så varm att oljan eller fettet i lagren rinner bort eller avdunstar.En elektriskt sett säkrare lösning än att använda en dimmer är att ta ner spänningen till motorn med antingen en transformator eller lämplig komponent (t ex motstånd eller kondensator) i serie. Då får motorn fortfarande sinusformad spänning och det är ingen risk för problem pga transienter. Det är sådana lösningar som brukar användas i t ex bords- eller takfläktar som är omställbara för 3-4 olika fasta hastigheter. Förekommer också i många ventilationsaggregat, t ex äldre HERU.Man kan använda en dimmer och prova ut vilket varvtal man tycker är lagom, när man är nöjd provar man sedan ut t ex en seriekondensator eller transformator för att få samma varvtal.
Dom här kör jag https://ventilation.se/sv/products/transformator-vrte-c men ser att priset dragit iväg uppåt, trots det sänkta priset är det en bra bit över vad jag gett för dom tidigare. Men dom funkar väldigt bra.
Jag skulle nog vilja säga att börja med att ta reda på vilken typ av motor det är och om den överhuvudtaget är lämplig att varvtalsreglera, innan du köper någonting.Ett enkelt prov med sänkt spänning går ju att göra med ett provisoriskt motstånd i serie med motorn (glödlampa, lödkolv eller liknande).
Jag har provat med en "dimmer" från clas olsson (tror jag det var), och det fungerade i alla fall inte, blev ett väldigt surrande från fläkten.
Måste säga att det är urbota dumt att fortsätta sälja en produkt som i princip ingen vill använda utan att varva ned densamma så att bullernivån blir acceptabel?Hur svårt kan det vara att göra den justerbar från fabrik?Ibland kan man verkligen fundera över hur folk tänker - en av världens bästa ventilatorer - och ändå är den så dålig?Vi säljer ju Mitsubishi, men jag avråder från denna apparat.VL 50 på lågfart är helt OK däremot, men då klarar den ju inte speciellt stora rum.
En motordimmer går att få in i dosa. lite trångt men går. då är det med kapsling kastas, finns för infällning i dosa med, bara skriv motordimmer i sökfälltet så kommer ett flertal upp