Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Radiatorbyten i enrörssystem
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Radiatorbyten i enrörssystem (läst 1271 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fantasilös
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 28
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Fantasilös
«
skrivet:
19 november 2023, 09:09:31 »
Citera
Hej på er!
Har enorma problem att hålla någon bra temperatur i huset vi flyttade in i till våras, utan att brassa på väldigt hög framledning från bergvärmen (IVT Greenline HQ 8kw).
Huset är ett enplanshus med källare, 110/100kvm. Tegelhus med ”normal” isolering från tiden.
Värmesystemet består som nämnt av en IVT bvp på 8kw, enrörssystem fördelat på fyra med fyra radiatorer på varje slinga.
Elementen bytte inte förra ägaren i samband med konvertering till bergvärme från oljepanna för tio år sedan, vilket jag redan vid inflytt började fundera på om det inte skulle bli ett problem när man studerade värmekurvan i pumpen…
För närvarande sitter det små tunna plåtelement på övervåningen, cirka 2 cm tjocka utan någon som helst konvektionsplåt att tala om. Se bild. Elementen blir varma o fina, men känns som de svalnar av innan de ens hunnit avge någon värme alls.
Framledningen från pumpen ligger på 47 grader vid nollan och vi kommer inte över 20 grader på övervåningen… idag när vi vaknade var det 18,5 i vardagsrummet trots att framledningen legat runt 50 grader under natten vid -5…
Vattenvolymen i systemet är garanterat för liten för pumpen, har 2-3 starter i timmen och korta gångtider vid nollan.
Funderar på om det skulle vara värt att byta alla elementen på övervåningen mot 22/33or i lämplig storlek samt sätta in en arbetstank till nästa vinter.
Har man några andra alternativ?
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5231
Karma +2/-2
25fOCUS
SV: Radiatorbyten i enrörssystem
«
Svar #1 skrivet:
19 november 2023, 10:01:53 »
Citera
Kanske för dålig fart på flödet. Går det att öka farten på cirkpumpen. 1-rörs, verkar som att det är ett med stryp i röret i golvet, så gjordes det förr. Om du känner på rör in/ut vid golvet så ska det ena vara lite varmare än det andra. Den första radiatorn tar en liten del av flödet och huvudflödet går förbi, då blir det en blandning av det. Så nästa radiator får lite mindre temp och ska då få mer flöde genom sig för avge värmen. Det blir lika med nästa och nästa. Sista radiatorn få svalast tillskott.
Loggat
Fantasilös
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Fantasilös
«
Svar #2 skrivet:
19 november 2023, 10:05:31 »
Citera
CPn är ställd på högsta fart. Går inte göra mer där.
Strypning hittar jag inte på radiatorerna, om det inte är den som bilden visar. Trodde det var någon form av avtappningsventil. Men sitter det under golvet blir det ju roligt…
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-2
25fOCUS
«
Svar #3 skrivet:
19 november 2023, 11:40:28 »
Citera
Syns lite dåligt vad den sitter på för rör. Men eftersom den sitter ovanför golvet så är det säkert en strypning för den radiatorn. Då som exempel, blir svårt att få rätt strypning, men troligtvis går det att få ihop det. Den är nog från begynnelsen inställd för att få flöde till alla radiatorer rätt. det är mer i nya hus som man ska justera kanske om det inte fungerar som det ska. Som ett prov om du stänger till en eller ett par av radiatorerna som blir varma, får du fart på dom andra då. Så här brukar det se ut under golvet med 1-rörs av äldre typ och det förenat med massor av jobb att ändra på det. Nu har du dubbla rör upp från golv och då kan det gå att koppla på rör vid golvet och gå bakom( syns då inte ) radiatorn till kopplet på en ny, men kvarstår det med strypningen i golvet, som ställer till det. Har du källare så går det att dra nya rör för 2-rörsystem och sticka upp. Med bara platta på mark blir det problem. Går att förlägga vid golv, blir problem vid dörrar, ner i golv eller upp i tak, sistnämnda inget kul. Eller så dras allt vid taket och nerstick vid hörn eller utmed fönsterfoder. Sistnämnda gjordes förr vid självcirkulation och faktiskt vid konvertering av värme i äldre hus utan centralvärme. Det sitter en strypning mellan rören upp och då blir det ett delflöde till radiatorn, denna strypning kan bestå av att ett smalare rör sätts mellan uppsticken eller så är det en liten bricka eller liknande mellan, sistnämnda kan med åren rosta sönder och då får inte den radiatorn det flöde som den behöver. Många har upptäckt det med äldre 1-rörs och börjat klia knölarna hur dom ska förfara med åtgärd. För det är inte gratis att dra nya rör, även om kan gör det själv och absolut ett sommarjobb
Du kan kan se hur det ser ut under golvet på bilden
«
Senast ändrad: 19 november 2023, 11:45:53 av 25fOCUS
»
Loggat
Fantasilös
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Fantasilös
«
Svar #4 skrivet:
19 november 2023, 12:52:07 »
Citera
Jag får ju värme på alla element, men de hinner inte avge någon värme då de är tunna som frimärken. Det är som att vattnet bara passerar och sen svalnar lika fort som det kom.
Menar du att det lär kan bli trubbel om jag slänger på nya radiatorer (c22/33) på övervåningen pga eventuell strypning i golvet?
Loggat
Fantasilös
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Fantasilös
«
Svar #5 skrivet:
19 november 2023, 18:53:40 »
Citera
Gjorde en liten överslagsräkning och räknade på TP10-radiatorer vid
30 som torde vara mest lika de jag har… totalt 2800W fördelat på 110kvm.
Hur jag än ser på det måste de ju vara alldeles för klent dimensionerade för huset, men som sagt, kanske inte bara är att langa på nya radiatorer på slingorna även om de injusteras…
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-2
25fOCUS
«
Svar #6 skrivet:
19 november 2023, 19:57:25 »
Citera
Då får värme men det är då för liten temp på vattnet. Räcker inte till riktigt, det vådan av VP. Du kan koppla på rören från golvet och sätta kraftigare radiatorer, men du inte justera in dom, då alla nya har ett koppel som ska användas för det. Normalt är det bara raka rör som går ut och strypning/justering sker i kopplet. Nu är det strypning i röret i golvet som ska tvinga upp flödet i radiatorn och hur det fungerar kan jag inte svara på, då ett visst flöde går förbi hela alltet. Det får du tala med någon som vet bättre. Min uppfattning är att det inte blir bra, då dom nya ska hela flödet direkt genom kopplet och inte ett delflöde.
Loggat
Fantasilös
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Fantasilös
«
Svar #7 skrivet:
19 november 2023, 20:14:09 »
Citera
Fast jag vet inte jag nu när jag tänker efter. I källaren är det samma enrörslingor och på många ställen likadana raddar. Har blåst ut gillestugan och när vi tog upp golvet fanns det inga stryp på rören. Rent logiskt borde det ju inte vara några i mellanbjälklaget heller, utan att den där ventilen under radiatorn är enda stryp.
«
Senast ändrad: 19 november 2023, 22:18:51 av Fantasilös
»
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10457
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #8 skrivet:
20 november 2023, 09:34:08 »
Citera
Rören ser ut som i moderna ettrörssystem idag förutom att kopplet numera sitter med anslutningarna på sidan av radiatorn, inte mitt under.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35984
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #9 skrivet:
20 november 2023, 10:36:26 »
Citera
Ska du riva ut alla golv på samma sätt, dra nytt.
De där gamla rören som du dessutom går och står på, och sparkar till då och då under byggtiden skulle i vart fall jag inte vilja bygga in igen.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Fantasilös
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Fantasilös
«
Svar #10 skrivet:
20 november 2023, 10:54:57 »
Citera
Citat från: Rickard skrivet 20 november 2023, 10:36:26
Ska du riva ut alla golv på samma sätt, dra nytt.
Tyvärr inte, det var bara gillestugan som skulle göras om.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 830
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
JoA
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info