Är väldigt novis på området och frågan är säkerligen lika dum som svaret är självklart.
Har ett enplanshus med källare, 110/110kvm, med en IVT HQ CE8 8kW bvp. Tyvärr sitter de gamla frimärkselementen från oljepanna-tiden kvar på markplan, med en salig blandning av typer på källarplan. Källaren dränerad + isodrän 100mm, oisolerad bottenplatta.
Enrörssystem, fyra slingor med 15mm rör. I o m de underdimensionerade elementen och alldeles för lite volym i systemet startar pumpen i nuläget 2-3 ggr / timme och har korta körtider. För att hålla 20 grader på markplan behövs framledning på runt 40 grader vid +5…
I gillestugan (40kvm) byttes för en vecka sedan ett gammalt underdimensionerat element och efter rekommendation av IVT sattes en Eveco Carisma MV43 fläktkonvektor in.
Trevligt, tänkte jag, speciellt med tanke på att tempen äntligen orkade upp till 20 grader i källaren (höll 17,5-18 med element), precis som resten av källarplanet. Mindre trevligt var det när jag jämförde elförbrukningen efter en vecka gentemot innan installationen.
Vid en medeltemp på 7 grader drog huset 0,7kW/h mellan 00-07 då ingenting annat var på förutom en fönsterlampa. Vid samma medeltemp och med konvektorn igång med termostat på 20g har förbrukningen landat på 1,2kW/h, runt 0,5kW/h extra under samma tider.
Tidigare höll även de fyra slingorna ungefär samma framledningstemp, men nu är en slinga på markplan och en i källaren betydligt svalare (cirka 8 grader skillnad). Tilläggas att slingan med konvektorn på är en av de varma.
Samma förutsättningar, ingenting igång utom fönsterlampan. Inga ändringar på pumpen.
Så nu till ett par idiotfrågor:
1 - är det rimligt att en konvektor gör av med cirka 0,5kW i timmen för att värma 40 kvadrat? IVT tyckte det lät väldigt rimligt…
2 - kan det vara så att konvektorn nallar för stort flöde och bör strypas, antingen på stammen med ballofix eller på returen på konvektorn?
3 - gör det någon egentlig skillnad på vilken flykthastigheten man kör på för energiförbrukningen? Skumläste runt igår där det fanns teorier åt båda håll, så vettetusan här.
Ursäkta osammanhängande text och eventuellt korkade frågor samt eventuellt bristfällig information, men för mig känns det smått konstigt att förbrukningen skulle öka med nästan en halv kW per timme med bara den här ändringen. Känner inte att jag är villig att öka förbrukningen med 300 kWh i månaden för 2 grader, men vad vet jag, kanske fullt rimligt…