Efter en mycket märklig episod är nu problemet löst och såhär i efterhand önskar jag att jag vänt mig till forumet eller till firman som nu löste problemet för flera år sedan när det kom krypande.
Alltsammans började med att jag upptäckte att framledningstemperaturen åkte jojo i förhållande till bör-värdet (+-10gr). Av en slump då jag precis börjat logga allt för att ha lite mer koll på olika temperaturer/driftlägen.
Gjorde en fabriksreset i desperation av skiten och skakade slangarna bakom pannan och voilá, nu slutade radiatorslingorna nere att fungera helt och till övervåningen nådde endast 26 gradigt vatten. Inga larm på pannan. Ett jourbesök och timmar av felsökning gav inget annat än att slangar ska bytas och systemet spolas ur. Räddningen blev 8 st 299 kronors konvektorelement på strategiska platser i huset i väntan på åtgärd.
Detta gjordes igår och nu går värmen i huset som ett Schweizerur. Det var nästintill totalstopp i flexslangarna men slingorna var ok. Sänkte cirkpumpen till läge 2 för att se om flöder räcker och värmekurvan satt på 5. Härliga 21,5 grader överallt.
Nu är det så att pannan är 18 år, mycket bytt och tusenlappar (15 000-20 000:-) kastat på denna skit sista året Nu har jag fått en offert på utbyte till en IVT 402. Ett riktigt bra pris ca 80kkr (inkl 3000 i avdrag för den nya CP:n)
Ska man byta då nuvarande snart nått bäst före datum (antar jag) på 18 år. (rost el kompressorhaveri) eller ska jag köra denna in i väggen

Lite risky då vi precis haft en vecka med -15 grader.
Kan nämna att alla element ger jämn värme så det löste även det som misstänktes bero på individuella strypningar i enrörssystemet. Tur man ej fingrade på dessa.
Två av radiatorerna låter nu som öppna kranar men det kan jag leva med då det är ett tecken på drag i flödet (ej pga luft).