Hej!
Första inlägget från mig. Har gluttat på forumet till och från i något års tid, och känt mig stärkt i att ett enkelt byte av cirkulationspump inte borde vara några svårigheter, men tji fick jag

Bytte cirkulationspump till min ecoheat v2 8,5 då den tidigare pumpen börjat knacka rejält med följande missljud i elementen. Provade att lufta den utan framgång, så tänkte att det var lika bra att byta den innan den lägger av helt.
Bytte från en Wilo star-RS 25/6 till en Grundfos Alpha 2 25-60, med likartad pumpkurva. Genomförde bytet helt enligt manual, med avluftning av systemet innan pumpen startas, samt såklart rättvänd pump och öppnade ventiler igen efter bytet etc. Möttes direkt då jag startade pumpen av ett brummande ljud som man hör flera rum bort. Låter mycket högre än den förra pumpen som jag bytte pga oljud. Brummandet finns där oavsett vilken hastighet eller läge jag ställer pumpen på, men blir något tystare på de lägre inställningarna.
Avluftat systemet x flera, där det nu inte kommer någon luft vid avluftningen. Normalt (?) tryck på sugsidan på 0,8 bar. Reagerade på att flödet ligger ganska lågt (0,6-1,1 m3/h beroende på hastighet) för mitt system med golvvärme källare(ca 70kvm), golvvärme delar av entréplan (ca 90 kvm), 3 radiatorer samt en fläktkonvektor för dubbelgaraget. Var dock inget fel på värmen i natt. Ska tillägga att både källaren och entréplanets golvvärmeslingor har egna shuntar med egna cirkulationspumpar.
Har spelat in ett klipp, där man kan höra ett strömmande biljud såsom porlande vatten. Detta biljud är borta, misstänker att det berodde på lite luft i systemet precis när den startade upp första gången. Funderar mer över det högljudda brummandet. Ska man tänka luft i systemet trots allt? Kan det vara någon bieffekt av det låga flödet? Eller ska man tänka att pumpen är defekt?
https://www.youtube.com/shorts/6Lhsrj97KU0