Hej!
Är ny medlem här och tänker ge mig på att byta ut radiatorsystemet (som tycks läcka långsamt i ingjutna rör nere i betongplatta) och delvis lägga in golvvärme i mitt gavelradhus i lättbetong i 3 plan.
Huset är fördelat på ett nedre plan delvis suterräng 63 kvm, ett "mellanplan" 63 kvm och ett övre vindsplan ca 30 kvm. Befintligt system är 1-rörs högtempsystem (tidigare oljepanna, men numera luft/vatten VP+elpanna) med små radiatorer av typen "MP". Har läst mängder om hur jag ska gå tillväga, men vore glad för eventuella tips där jag ev. har tänkt fel, jag siktar nu på ett 55/45/20-system, d.v.s. DT30. Jag lägger in bilder på det tänkta systemet på nedre plan och mellan plan med mina tänkta radiatorer.
Mina frågor gäller främst dimensionering av det nya radiatorsystemet. Det finns ju några tumregler därute ex. 70 W/kvm, men upplever att dessa är lite "grova" när olika hus kan ha otroligt olika förutsättningar.
1. Min första fråga är om jag generellt för dimensionering kan utgå från husets originalradiatorer vid DT50 (75/65/20) och beräkna vad det motsvarar i watt, och sen välja en motsvarande modern radiator vid DT30 (55/45/20)? Jag har även beräknat effekt/transmissionsförlusten med hjälp av lundagrossistens vvs-kunskap del 2 (
https://docplayer.se/306557-Utbildningskompendium-lundagrossisten-vvs-kunskap-steg2-ver-2014-03-11.html) sida 24. Där landar jag på ganska exakt samma värde för ett par rum som jag testat att räkna på. Jag landar (efter att räkna in effektbesparingen från ett fönsterbyte) på ett effektbehov på ca 60 watt/kvm i bottenvåningen, ca 55 i "mellanplanet" och 50 i övre planet. Riskerar det att bli för snålt?
2. Jag hade tänkt att dra pex-rör med långa avstick till alla 6 radiatorer (2x nedre plan, 1x mellanplan och 3x små på ovanvåningen) från en fördelare på mellanplanet, denna är tänkt att vara "staplad" i en garderob ovanpå golvvärmefördelaren (med ett avstånd mellan för att möjliggöra rördragning under). Är detta en dum placering av något skäl (se bild)?
3. Det enskilda rum med störst värmebehov är ett vardagsrum på bottenvåningen på 20 kvm där jag har plats för en radiator på 1600x500mm. Tidigare radiator avgav 1460 watt vid DT50, men jag har bytt fönster och balkongdörr, och genom att U-värdet går från ca 3 till 0,9 beräknar jag (medelst VVS-kompendiet ovan) att besparingen blir ca 300 watt i toppeffekt. Vågar jag således välja ett 1600x500 tp22-radiator som avger ca 1200 watt vid DT30 (p.g.a. vill gärna undvika den feta TP33)?
4. Pex 16x2-rör verkar vara tillräckligt för att undvika högt tryckfall för alla radiatorer men för den ovan nämnda 1200-wattaren är det gränsfall. Uponor anger här:
https://www.uponor.com/getmedia/8166bd22-d6c4-4ee7-a750-0c1dce6afe3d/vvs-handboken-edition-5-tappvatten-radiatorror-projektering-191101.pdf?sitename=SwedenBLD s. 297 att maximalt uttagen värmeeffekt för ett 16x2-pex är 1200 watt. Bör jag med tanke på att radiatorn är lite på gränsen också gå upp till pex 20 här? Det är krångligare och dyrare så jag undviker ju gärna det.
5. Finns det risk att en fördelare blir för "trång" med för högt tryckfall för att mata många radiatorer/mycket effekt ? LK har en variant där matningen ansluts med G20 och avsticken med g15
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-fordelare-4-uttag/ . Som nämns ovan tänker jag mig 6 avstick och den bedömda högsta effekten på dessa är 4400watt. Funkar det, eller bör jag t.ex. sikta på en dyrare RF golvvärmefördelare som har större dimensioner?
Ursäktar att posten är så lång, är mycket tacksam för svar på endast någon av frågorna