Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Golvvärme problem, kalla slingor
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Golvvärme problem, kalla slingor (läst 809 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Perryman
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 42
Karma +0/-0
Kön:
Perryman
«
skrivet:
28 oktober 2023, 11:15:25 »
Citera
Hej.
Jag har jordvärme och värmepump Nibe Fighter 1215 5kW. Installerad 2004. Ingen service utförd. Hade lite problem med potentiometern för något år sedan men det löste sig efter rengöring.
Har 3st plan, källarplan + entreplan + övervåning. Varje plan har 4-5 slingor.
Värmepumpen befinner sig i källaren och här fungerar golvslingorna och värmen bra. Jag får ingen värme upp till entreplan och övervåning.
Jag har läst på forum och har fått för mig att slingorna behöver luftas. Är det rimligt att anta? De automatiska luftningsventilerna ger inte ifrån sig någon luft när jag öppnar dem. Har de hängt sig...kan man ta bort och motionera dem utan att tappa för mycket vatten? Jag vet att tidigare år så har det "pyst" till när jag skruvat/ öppnat dem!
Behöver jag lufta alla slingor på alla plan...eller räcker det att göra det på översta planet? En slinga eller alla?
Tacksam för tips och råd
Loggat
Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7750
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
SV: Golvvärme problem, kalla slingor
«
Svar #1 skrivet:
28 oktober 2023, 11:50:51 »
Citera
Har du fyllt på systemet så att du har ca 1,5 bar i tryck?
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Perryman
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 42
Karma +0/-0
Kön:
Perryman
«
Svar #2 skrivet:
28 oktober 2023, 14:41:47 »
Citera
Ja, det är 1,5bar tryck.
Om jag ska lufta slingorna...kan jag då öppna påfyllnadsventilen vid värmepumpen...och samtidigt öppna/ tappa ur vi golvvärmefördelaren? Det blir sakta påfyllnad som begränsas till 1,5 bar tryck då övertrycksventilen vid trycktanken löser ut på 1,5bar.
Eller ska man ta en lång slang och koppla typ i köket och sedan in på golvvärmefördelaren? Har det någon betydelse om jag fyller på resp tappar ur vatten från övre fördelaren eller undre fördelaren?
Loggat
Nibe Fighter 1215 5kW, jordvärme, 3-plan, golvvärme
Erik Renberg
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 905
Karma +0/-1
Respekterar naturlagarna
Erik Renberg
«
Svar #3 skrivet:
28 oktober 2023, 20:25:38 »
Citera
Funkar den röda cirkulationspumpen? (Jag vet inte på vilken våning den sitter, men den kanske hjälper till och få upp värmen?).
Det ser ut att vara en sån som har en centrumskruv man kan skruva ut för att snurra i gång den (men detta får du kolla upp mer - jag har bara läst om det...).
Loggat
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 656
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
Rdx
Börje__
Leisti
Josth
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info